Slik sikrer du jerninntaket

Ung kvinne som drikke kaffe på kafé
Jern er et essensielt næringsstoff som sørger for at kroppens organer får oksygen til å fungere. Får du ikke nok jern via kosten, er det viktig å supplere med jerntilskudd.

Dersom jernlagrene i kroppen tømmes, kan du oppleve å bli trøtt, sliten og blek, i tillegg til å få hodepine. En lengre periode med lite jern kan imidlertid føre til mer alvorlige plager som svimmelhet, økt puls og i ytterste konsekvens hjerteproblemer.

 

Hvorfor er tilførsel av jern så viktig?

Kroppen lagrer jern og har i utgangspunktet en unik evne til å opprettholde en konstant jernmengde i blodet. En voksen person har omlag 3500 til 4500 mg jern i kroppen, og mister omkring 1 mg daglig av naturlige årsaker, og kvinner mister enda mer under menstruasjon, noen mer enn andre. For at kroppen til enhver tid skal ha velfylte jernlagre, er vi helt avhengige av å tilføre jern via kosten hver dag.

 

Hvem må være spesielt obs på jerninntaket?

Ifølge Norkost 3-undersøkelsen inntar kvinner gjennomsnittlig langt mindre jern enn hva anbefalingene tilsier. 9,9 mg inntak mot daglige anbefalinger på 15 mg for jenter, kvinner og ammende utgjør en betydelig risiko for å få for lite jern over tid.

 

Andre som er spesielt utsatt er blant annet brukere av såkalte NSAID-medisiner med kjente blødningsbivirkninger, i tillegg til dem som har tarmsykdommer som for eksempel cøliaki og Crohns.6

 

Befinner du deg i en av disse gruppene, er det vel verdt å ta en ekstra titt på jerninntaket.

 

Jerninnholdig mat

Et variert kosthold i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger vil hjelpe deg å dekke dagsbehovet for jern, så vel som andre viktige næringsstoffer. Eksempelvis har leverpostei og annen innmat et særlig høyt jerninnhold. Kjøtt, mørkegrønne bladgrønnsaker, belgfrukter og grovt korn inneholder også rikelig med det viktige mineralet.

 

Hvem trenger jerntilskudd?

Opplever du noen av de nevnte plagene over, kan du få undersøkt om du har nok jern i kroppen ved å ta en enkel blodprøve hos legen din. Det samme gjelder om du av andre grunner er usikker på om du får i deg tilstrekkelig jern, for eksempel hvis du over flere år har vært småspist, kresen eller vet med deg selv at du ikke spiser nok jernrik mat.

Velg mellom et tilskudd av jern i form av tabletter, eller Nycoplus Jerndråper 1/mg. Begge deler kjøpes på apotek.

Nycoplus Jern 27 mg er et kosttilskudd for voksne, inkludert gravide og ammende, som hjelper deg med å sikre dagsbehovet.

Kosttilskuddet er skånsomt for magen og inneholder hverken gluten, gelatin, sitrus, laktose eller animalske ingredienser. Kun én tablett daglig er nok.

Les mer om Nycoplus Jern 27 mg her.

 

Foto: Shutterstock

Kilder: NHI: Pusting og sirkulasjon, Helsenorge: Jernmangelanemi, NHI: Anemier, SML: Jern, Norkort 3, Helsedirektoratet 2011, NHI: Jernmangelanemi, Matportalen: Hva bør jeg spise for å få i meg mer jern, Helsenorge: Trenger jeg kosttilskudd

NO/NYP/0120/0007

Publisert mai 18, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *