Det er ikke uten grunn at D-vitamin er ekstra viktig i mørketiden. Solskinnsvitaminet styrker nemlig immunforsvaret. Huden danner D-vitamin når den blir utsatt for sollys. Med de mørke, korte vinterdagene i Norge sier det seg selv at vi ikke får nok soleksponering. I tillegg gir ikke vintersolen de riktige solstrålene for å danne solskinnsvitaminet. Dessverre … Les videre

Det er ikke uten grunn at D-vitamin er ekstra viktig i mørketiden. Solskinnsvitaminet styrker nemlig immunforsvaret.

Huden danner D-vitamin når den blir utsatt for sollys. Med de mørke, korte vinterdagene i Norge sier det seg selv at vi ikke får nok soleksponering. I tillegg gir ikke vintersolen de riktige solstrålene for å danne solskinnsvitaminet.

Dessverre er det vanskelig å få i seg nok vitamin D gjennom kosten. Grønnsaker og frukt inneholder ikke dette viktige vitaminet. Eggeplomme inneholder vitamin D, men den beste kilden er fet fisk, som for eksempel laks, makrell og sardiner. Enkelte mat- og drikkevarer er også beriket med vitamin D.

Hvordan viker vitamin D på immunforsvaret?

Immunforsvaret benytter menneskets T-celler til å bekjempe bakterier og virus. T-cellene kan ikke virke uten D-vitamin.

Gode råd for å få i seg nok vitamin D

Huskeregelen om å ta tran i måneder med  ’r’ i gjelder fortsatt. Bakgrunnen for denne anbefalingen er at tran er en god kilde til vitamin D. Ønsker du ikke å ta tran, fins det heldigvis flere gode alternativer. Apoteket har både trankapsler og rene D-vitamin produkter, så her kan det være lurt å ta en tur innom.

Studier viser at å bygge D-vitaminlagre ved å være i solen om sommeren har betydning for D-vitaminstatus om vinteren. Selv om vitamin D ikke lagrer seg i kroppen over en lengre periode, og gode nivåer vil halvere seg i løpet av to til tre måneder, kan man vedlikeholde sommerinnsatsen ved for eksempel få i seg mye fet fisk, berikede mat- og drikkevarer samt egg. Norske kostholdsundersøkelser viser at i gjennomsnitt får ingen i Norge dekket dagsbehovet gjennom kostholdet alene. I vinterhalvåret bør man derfor følge den offisielle anbefalingen om å sikre seg med tilskudd av vitamin D.

Publisert november 14, 2013. Sist oppdatert: august 19, 2019.