For mange er de kjølige månedene synonyme med snufsing, nysing og frysing. Dessverre finnes det ingen vidunderkur mot forkjølelse, derfor kan være lurt med noen forebyggende tips på veien.

 

Forkjølelse skyldes en virusinfeksjon i de øvre luftveiene hvor nesen, svelget og luftrøret utsettes for betennelsesforandringer. I starten av sykdomsforløpet opplever man gjerne litt feber, slapphet og sår hals før symptomene svekkes og etterfølges av nysing, hosting og tett eller rennende nese. En ukomplisert forkjølelse varer i omkring én uke, men hvem har vel tid eller lyst til å være syk?

 

BEGRENS SMITTEFAREN

Forkjølelse er den sykdommen som rammer oss nordmenn hyppigst, og vi blir aldri helt immune fordi virusene endrer seg så hyppig. Voksne rammes i snitt én til to ganger i året og barn under syv år rammes syv til ni ganger i året. Forkjølelse smitter via dråpesmitte, enten fra hosting og nysing eller ved direkte kontakt med smittede mennesker. Den letteste måten å unngå å bli smittet på er rett og slett å unngå andre mennesker, men det kan fort bli problematisk når man i teorien kan bli smittet av hvem som helst, hvor som helst – året rundt. Det lureste vil være å gjøre noen forebyggende tiltak.

 

FEM FOREBYGGENDE TIPS MOT FORKJØLELSE

 

  1. Pass på håndhygienen

Forkjølelse smitter ofte ved at man er i kontakt med forkjølte mennesker, men om du er nøye på å opprettholde god håndhygiene vil du være bedre rustet. Vann og såpe holder som oftest i massevis, men det kan være hensiktsmessig å bruke hånddesinfeksjon dersom du er i kontakt med mange ulike mennesker daglig eller ikke har tilgang på såpe og vann. Unngå selvsagt også å bli nyst eller hostet på av forkjølte mennesker.

 

  1. Lytt til kroppen og stress ned

Visste du at du lettere kan bli syk om du er stresset over lengre tid? Om kroppen utsettes for kroniske stressbelastninger vil immunforsvaret ditt ofte svekkes. Lytt derfor til hva kroppen din forsøker å fortelle deg.

 

  1. Få nok søvn

God søvn gjør oss godt. Søvn er kroppens kilde til ny energi, og er viktig for at immunforsvaret vårt skal fungere. Lite søvn øker sjansen din for å bli forkjølet. De fleste voksne har et søvnbehov på 7-8 timer, så sørg for å få nok søvn.

 

  1. Mosjon

Mosjon og trening bidrar til bedre helse, og har du god helse vil du mer sannsynlig være bedre rustet mot infeksjoner. Immunsystemet styrkes nemlig ved regelmessig fysisk aktivitet. I tillegg har fysisk aktivitet positiv innvirkning på både stressnivået og søvnkvaliteten.

 

  1. Spis deg frisk

Et godt utgangspunkt for å holde deg frisk og rask er å følge Helsedirektoratets råd for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Mange vitaminer er spesielt viktige for å opprettholde immunforsvarets normale funksjon. Blant disse finner du vitaminene A, B12, B6, C og D, samt mineralene jern, selen, kobber, sink og folat.

 

Et gjennomsnittlig sunt, norsk kosthold vil dekke behovet for de fleste næringsstoffer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Men dersom kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket, har Nycoplus ulike kosttilskudd som sørger for at du daglig får i deg riktige mengder av vitaminene og mineralene som er viktig for å opprettholde godt immunforsvar.

 

NO/XLT/0917/0002

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *