Jod er blant annet viktig for at barn skal utvikle seg normalt. Det er flere grupper i befolkningen som har et urovekkende lavt jodinntak¹, og som et av tiltakene for å sikre tilstrekkelig inntak har nå Helsedirektoratet kommet med et nytt kostråd.²

I Norge bidrar beriket (jodert) salt med svært lite jod på grunn av lavt jodinnhold, mens ca. 80% av jodinntaket i det norske kostholdet kommer fra sjømat og meieriprodukter. I tillegg til rådet om å spise fisk til middag to til tre ganger i uken og gjerne bruke fisk som pålegg, kom nylig Helsedirektoratet med et råd om et daglig inntak av magre meieriprodukter på tre porsjoner. Kumelk, yoghurt og brunost inneholder bra med jod, mens det er lite i gulost. For å dekke jodinntaket bør derfor minst to av tre porsjoner være i flytende form, det vil si melk, syrnet melk eller yoghurt.

 

En porsjon kan være:

  • -et glass melk eller syrnet melk (2 dl)
  • -et lite beger yoghurt (ca. 125 g)
  • -en porsjon cottage cheese, kvarg, skyr eller lignende (ca. 100 g)
  • -en porsjon frokostblanding med melk eller naturell yoghurt
  • -en porsjon havregrøt med melk
  • -en brødskive med to skiver lettost (20 g ost)

 

Jod særlig viktig for gravide og ammende

Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med jod dersom de:

  • -har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • -spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 8 dl kumelk/yoghurt.

 

På samme måte som folat, bør jod tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før man blir gravid. Det er en fordel med god jodstatus før du blir gravid.

For å sikre god jodstatus før graviditet, anbefales alle kvinner i fertil alder et daglig kosttilskudd med jod dersom de:

  • -har et lavere daglig inntak enn 3 dl melk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • -spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak enn 5 dl melk/yoghurt.

 

Jod finnes i både Nycoplus Gravid og Mamma i tillegg til i Nycoplus Jod, Nycoplus Multi og Nycoplus Omega-3 Multi.

Referanser:

  1. Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Nasjonalt råd for ernæring 2016
  2. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magre-meieriprodukter og https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod#Anbefalt-inntak-av-jod Helsedirektoratet 2018

 

Foto: Shutterstock

NO/NYP/1118/0102

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *