Det er ikke alltid like sunt å hoppe på en trend, men trendmat som poké, smoothie bowls og ramen kan du slurpe i deg opptil flere ganger i uken med god samvittighet.

Det skrives og snakkes mye om norske spisevaner og mattrender, men noen påstander bør tas med en klype salt. Det er nemlig sjeldent forsket på all «trendmat», derfor kan det være nyttig å være kritisk når det tilbys enkle løsninger og helsepåstander uten at det henvises til gode kilder.

Det er derimot forsket mye på vitaminer og mineraler, og vi vet hvordan disse påvirker kroppen. Derfor kan vi ikke svare på helsepåstander tilknyttet disse rettene, men vitaminene og mineralene de inneholder kan vi si mye om. Her kommer en liten veiledning til gode valg i den store matjungelen!

Digg streetfood fra Kina til Island

Gatemat fra hele verden er mer tilgjengelig enn noen gang, og sushi er for lengst blitt hverdagskost for mange av oss. Fra det japanske kjøkkenet er det nå sashimi og ramen som gjelder, og hvis du vil snuse på en moderne vri av kinesisk mattradisjon er steam buns, også kjent som bao, et fortreffelig valg.

Verden har altså aldri vært mindre – ta et tygg av den! Hva med en islandsk mini-burger, meksikansk taco, latinamerikansk ceviche, thailandsk pad thai eller vietnamesisk bánh mì og pho?

Fermentering for fordøyelsen

Med kjennskap til ny mat kommer også nye måter å tilberede ingrediensene på. Ceviche er et godt eksempel, hvor rå fisk sitrusmarineres slik at den «kokes» uten å faktisk bruke varme. Smaken blir frisk og syrlig, og kan bli uforglemmelig dersom det gjøres rett.

Selv om fermentering kanskje ikke er det første som faller deg inn når du står ved kjøkkenbenken, er det en eldgammel konserveringsmetode og tradisjonsrik måte å lage mat som stadig er like aktuell. Koreansk kimchi og kombucha har gjort sitt inntog på norske matfat, og fås tak i både på restauranter og kiosker med godt utvalg. Fermentert mat er konservert på naturlig vis, og når man spiser melkesyregjæret mat er en del av fordøyelsesarbeidet allerede gjort. Bakteriene bryter ned karbohydrater og proteiner, og gjør næringsstoffene mer tilgjengelig for oss.

Fermentert mat inneholder ofte vitamin K2, og basisen i kimchi består som oftest av kinakål som er spesielt rik på kalium og folat. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk og normal muskelfunksjon, mens folat blant annet bidrar til immunsystemets normale funksjon, og reduserer tretthet og utmattelse.

En middagsbowl utenom det vanlige

«Bowls» er morsommere enn en salat og sunnere enn mange andre fastfood-varianter. Ta for eksempel poké, eller pokébowl om du vil, som ganske enkelt kan bestå av rå laks, mango, avokado, edamamebønner, chili, sesamfrø og ponzusaus. Smaken er en fusjon mellom smakspaletten fra Hawaii, som er rettens opphavsland, og det japanske kjøkkenet. Denne enkle, men smakfulle retten kan du enkelt sette sammen etter egne preferanser, og gjerne med råvarer som du får tak i på din lokale dagligvarehandel.

Fet fisk, som laks og ørret, kan serveres rå i en pokébowl, og er proppfull av omega-3.

Koreanske bibimbap er en annen variant av en bolle som du kan kose deg med ofte uten å bli mettet på smaken. Ordet betyr «blandet ris», og består som du sikkert gjettet av ris, et lettkokt utvalg av sesongens grønnsaker – eksempelvis agurk, sopp, tang, spinat og soyabønner, et rått eller stekt egg, og oppskåret kjøtt eller tofu.

Ikke minst har buddha-bowls, den vegetariske- og veganske grønnsaksskålen, etablert seg som det siste tilskuddet i bowl-familien. Du trenger slett ikke være hverken hippie eller veggis for å kose deg med en varmende bolle fylt med ovnsbakte grønnsaker og quinoa toppet med ristede frø og tahinidressing. Her er det ingenting som er feil – sett den sammen akkurat som du vil.

At disse rettene i hovedsakelig består av rene råvarer, som grønnsaker, ris og kjøtt eller fisk gjør dette til sunne og gode middagsvalg.

Sunne og smakfulle smoothie bowls

Bowls er for fin og smart mat til å begrense kun til middagen. Derfor finnes det selvsagt varianter som også passer godt til frokost, lunsj, kvelds – simpelthen når lysten skulle komme over deg. Smoothie bowls er ganske selvforklarende, og består altså av en base basert på tykk og fyldig smoothie av det du ønsker av frukt, bær, grønnsaker, havregryn, yoghurt eller juice. For å gjøre den ekstra lekker toppes den med rader av ferske eller fryste bær, oppkuttet frukt, havregryn, frø og nøtter, som gjør dette til et fullverdig måltid.

Açai bowl en variant av nettopp en slik bowl, som da skal ha dette superbæret som en av ingrediensene. Açai-bæret er egentlig på størrelse med en morell, men det selges ofte i pulverform på helsekostbutikker. Det røres da inn i smoothieblandingen før servering, eller drysses over på toppen. Bæret er rikt på vitamin A, som blant annet bidrar til å opprettholde normal hud, normalt syn og immunsystemets normale funksjon. Det inneholder også kalsium som bidrar til normal energiomsetning, muskelfunksjon, tenner og knokler.

Smoothiebowles kan varieres i det uendelige, og er en enkel måte å få i seg frukt, bær og grønnsaker.

I tillegg til å være en fryd for øyet er smoothie bowls en god kilde til viktige næringsstoffer. Helsedirektoratet anbefaler minst fem porsjoner av frukt, bær og grønnsaker hver dag, og en slik bolle kan gi deg flere enn bare én om dagen.

En annen populære topping på disse bowlesene er chiafrø. Disse har vært poppis en stund, men det dukker stadig opp nye bruksområder for det næringsrike frøet. De er rike på omega-3, kostfiber, kalsium, kalium og magnesium. Sistnevnte bidrar blant annet til normal energiomsetning og muskelfunksjon. Chiafrø kan brukes i alt fra salater til puddinger, brød og grøt. Chia fresca, også kalt isikate, er siste tilskudd på trendfronten, og er en drikk basert på nettopp chiafrø, sitrusjuice, honning og vann. Siden frøene sveller flere ganger sin egen størrelse blir væsken fyldig, nesten slimete, men både smaker og metter godt.

 

Da gjenstår bare spørsmålet – hva skal du smake først?

Kilder: Matvaretabellen, Helsedirektoratet, EFSA-godkjente helsepåstander

Foto: Scanpix

ID: NO/NYP/0219/0037

Publisert april 3, 2018. Sist oppdatert: mars 20, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *