Du må selv sørge for å få i deg omega-3 jevnlig gjennom kosten, enten via maten du spiser eller som kosttilskudd. Kroppen produserer nemlig ikke de essensielle fettsyrene på egenhånd.

I forskningsstudier er det funnet bevis for at omega-3 er godt for hjertet*, hjernen** og synet**, i tillegg til at det bidrar til vedlikehold av normalt triglyseridnivå i blodet***. Dette er noen av grunnene til at Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og i tillegg bruke fisk som pålegg. Denne mengden tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk ukentlig, hvorav 200 gram bør være fet fisk.

Visste du at det er forskjell på fett? Omega-3-fettsyrer er viktig for kroppen og må inn gjennom kosten eller som kosttilskudd. Det kan gjøres enkelt, se bare her:

Men det er ikke bare fisk som inneholder omega-3

Ifølge Matvaretabellen inneholder følgende fiskemat mest omega-3: rå torskelever, rognleverpostei, varmrøkt makrell, rå sild, kaldrøkt makrell, makrellfilet i tomat og spekesild.

Fet fisk og tran er som kjent veldig gode kilder til omega-3, men disse er langt fra de eneste kildene til essensielle fettsyrer.

Man får også fettsyrene fra plantekilder som rapsolje, soyaolje, linfrø, valnøtter og chiafrø, men da i en form som må omdannes i kroppen før det kan utnyttes.

Slik får du i deg nok 

En stor norsk undersøkelse viser at kun én av fem kvinner og én av fire menn får i seg den anbefalte mengden fet fisk. Dette gjør det vanskelig for mange å dekke det anbefalte behovet for omega-3 på én energiprosent omega-3, som for voksne tilsvarer mellom 2,2 og 3,5 gram daglig.

Alle trenger jevnlig tilførsel av omega-3, men det kan være vanskelig å få i seg nok gjennom kosten. Særlig for gravide er det viktig å få i seg nok omega-3, slik at fosteret utvikler seg optimalt. Det er også spesielt viktig for barn og unge å få i seg nok av fettsyren. For gravide og ammende er også anbefalingen én energiprosent omega-3 som tilsvarer 2,4-3,4 gram daglig.

Nycoplus har flere ulike produkter som gjør det lettere for deg å sikre deg tilstrekkelig omega-3. Nycoplus tilbyr tilskudd av omega-3 som tran eller i kapselform, som Nycoplus Omega-3 Basic og Nycoplus Høykonsentrert Omega-3. Til barn som ikke vil ta tran, anbefales Nycoplus Geleputer.

Har du et plantebasert kosthold kan det være spesielt utfordrende å få i seg nok omega-3, men heldigvis finnes det kosttilskudd fremstilt av vegetabilske alger – velegnet for både vegetarianere og veganere. Nycoplus Vegetabilske Omega-3 fra alger er i tillegg uten gluten, laktose, gelatin og sitrus.

Alle Nycoplus sine kosttilskudd fås kjøpt på apoteket.
 

*Forutsetter daglig inntak av 250 mg EPA/DHA

**Forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA

***Forutsetter daglig inntak av 2000 mg EPA/DHA

 

 

Kilder: Anbefaling om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet – Helsedirektoratet  2016
Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer – Nasjonalt Råd for ernæring 2011
Norkost 3 – Helsedirektoratet 2012

NO/NYP/0119/0015

Publisert desember 2, 2017. Sist oppdatert: mai 8, 2019.

2 responses to “Derfor trenger du omega-3 hele året

  1. Ser at kildene et ganske gamle (=utdaterte). Nå er det jo publisert mye ny forskning, og nye gjennomganger av tidligere forskning, som mildt sagt stiller seg tvilende til tidligere «sannheter» om Omega3 sine helseeffekter.

    1. Hei og takk for innspillet ditt, Kjetil! For kosttilskudd må forholde oss til European Food Safety Authority (EFSA) som har godkjent helsepåstand på at et daglig inntak med 250 mg av omega-3-fettsyrene DHA og EPA bidrar til å vedlikeholde normal hjertefunksjon samt at 2000 mg DHA og EPA bidrar til å vedlikeholde normale triglyseridnivåer i blodet. Forebygging av hjerte- og karsykdom (primært eller sekundært) er en medisinsk påstand som kun kan brukes på legemidler, ikke kosttilskudd. Den nye Cochrane-studien som du sikkert henviser til har noen begrensninger. Den viktigste er at den ikke tar med i beregningen det økte inntaket av omega-3 i løpet av de siste 20 årene, og at studiene forskerne har vurdert først og fremst har sett på folk som allerede har en hjerte-karlidelse, ikke de som kan utvikle det. Dessuten har forekomsten av hjerte- og karsykdommer generelt har gått ned og medikamentene som brukes er blitt mer effektive. Det tar lang tid å utvikle hjerte- og karsykdommer, noe som gjør at det er vanskelig å fange opp effekter av kostfaktorer over kortere perioder, slik som i intervensjonsstudier. Selv om den beste effekten kanskje kommer fra å spise tilstrekkelig med fet fisk, ikke kun omega-3 tilskudd, vet vi at bare ¼ av oss får til dette. Helsedirektoratet anbefaler fortsatt tilskudd til alle som spiser mindre enn 200 gram fet fisk i uken. Omega-3 er jo uansett viktig for andre ting enn bare hjertet. Hilsen Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *