Høstens frukt og grønt er full av vitaminer

Høsten er kanskje vår mest fargerike årstid, og byr også på mange skatter i form av frukt og bær. Dette er det du burde spise i høstsesongen.

Høsten er den årstiden hvor vi har flest grønnsaker i sesong i Norge, og norskproduserte grønnsaker er kjent for å sikre både god smak og god pris. Å handle kortreist mat i sesong er dessuten også et fint klima- og miljøtiltak. Tre fluer i én smekk der, altså. I tillegg er tilberedingsmulighetene for flere av godsakene nærmest uendelig.

I tillegg til fiber, er vitamin A (betakaroten), C og D, kalsium, kalium, folat, fosfor og magnesium blant stoffene høstens grønnsaker og frukter er proppfulle av. Scroll til bunnen av saken for å se hva de ulike vitaminene og mineralene bidrar til i kroppen.

Ti smakfulle råvarer som er full av vitaminer og mineraler

Denne fargerike smoothien er proppfull av ingredienser som er bra for immunforsvaret – inkludert en av sesongens grønnsaker, blomkålen.


Blomkål

Grønnsakenes hvite dronning er også dekorativ i lilla, hvit og grønn. Blomkål egner seg godt til koking, steking, damping og gratinering. Den er også god å spise rå, og som suppe varmer den ekstra godt om høsten. Visste du for øvrig at man kan ha blomkål i smoothie. Grønnsaken kan brukes til så mangt, det er kun vår egen fantasi som setter grenser.

Inneholder: Folat, vitamin C og kalium.

 

Kålrot

I Norge har vi dyrket kålrot, også kalt kålrabi, siden 1600-tallet. Grønnsaken blir brukt spesielt mye om høsten og er nesten uunnværlig i retter som grønnsakssuppe, hønsefrikasse og kålrabistappe. Kålrot kan også strimles og spises rå med dipp, og den kan kuttes i tynne flak, lettkokes og brukes som erstatning for pasta i retter som cannelloni eller lasagne.

Inneholder: Folat, vitamin C, kalium, vitamin B6, magnesium og fosfor.

Dette er mat kroppen blir glad for å få servert! Prøv en grønn bowl med nøtter, spinat og brokkoli – perfekt for å bruke opp rester fra kjøleskapet!

Brokkoli

Brokkolien er i nær slekt med blomkålen og de går veldig godt i lag. Grønnsaken stammer fra Italia og er elsket og hatet av både store og små. I Norge er det veldig vanlig å koke den, men mulighetene for tilbereding er nesten like mange som brokkolien har grener – den kan kokes, bakes, dampes og gratineres, for å nevne noe. Den kan også stekes på høy varme for en gyllen farge og knasende tekstur – slik som i denne geniale linsesalaten.

Inneholder: Folat, vitamin C, kalsium, kalium og fosfor.

 

Grønnkål

Med sitt superhøye nivå av C-vitamin og jern er grønnkål en av de sunneste grønnsakene vi har i Norge. Stilken kan syltes, kokes eller fermenteres. Bladene kan smørdampes, kokes, stekes og friteres eller lages suppe på. Grønnkål smaker spesielt godt smørdampet, i juice, som garnityr i supper, i wok og som chips.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, vitamin E, folat, vitamin B1, B2, B6, vitamin C, kalsium, jern, kalium, kobber, magnesium og fosfor.

Uimotståelig lekker, og best av alt? Mesteparten av jobben kan du gjøre dagen før, slik at alt du trenger å gjøre er å kutte opp frukt og nyte.

Epler

Hva sier vel mer høst enn fersk eplekake rett fra ovnen? Norske epler er perfekte til mang en matrett. De er like gode å spise rå som most og bakt. Kanskje det frister med eplepai, kaneleplechips, surkål med eple, waldorfsalat eller som topping i en bokhvetegrøt?

Inneholder: Vitamin C, kalium og fosfor (mengden næringsstoffer varierer noe fra eplesort til eplesort)

  

Plommer

Er du blant dem som har et velfylt plommetre i hagen? Da er du ekstra heldig. Plommene smaker herlig rett fra treet, men egner seg også veldig godt i plommekomplott, syltetøy, terter, fruktsalat og chutney. Visste du for øvrig at det finnes over 2000 ulike sorter plommer i verden?

Inneholder: Kalium, vitamin E, vitamin C, magnesium og fosfor.

Yoghurtbrød med frø og nøtter
Hjemmelaget yoghurtbrød med frø, nøtter og gresskarkjerner er genial måte å gjøre brødet enda mer næringsrikt.

 

Gresskar

Den oransje kjempegrønnsaken er særlig populær rundt Halloween, og har du først hult ut et gresskar kan kjøttet og frøene brukes til mye godt. De vanlige gresskartypene i Norge er butternut, haikido og muscat. Frøene er ekstra gode stekt, og gresskarkjøttet kan blant annet syltes, bakes, kokes og stekes. Noen smakfulle ting man kan lage med gresskar er gresskarchips, gresskarsuppe eller knekkebrød og müsli med gresskarfrø. Sistnevnte er også enkelt å blande inn i hjemmelaget brød, som dermed blir enda mer næringsrikt.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, vitamin E, vitamin C, vitamin B2, kobber, magnesium og fosfor.

 

Kantarell

Kantareller er på mange måter smaken av høst. Om høsten vokser soppen vilt i store deler av landet, så det er bare å forsyne seg av matfatet. De gylne hattsoppene smaker spesielt godt smørstekt og gratinert, i stuing, viltgryte, i risotto og sammen med pasta.

Inneholder: vitamin A/betakaroten, vitamin D, vitamin B2, sink, selen, kobber, folat, kalium og fosfor.

Yoghurt naturell kan du smakssette akkurat slik du vil – det har du kanskje ikke tenkt på!


Blåbær

Naturen byr på mange matskatter om høsten. En av skattene du kan finne mye av i skogen er blåbær, og det er nærmest påkrevd å smake på godsakene underveis i plukkingen. Blåbær er gode som de er eller rørt med litt sukker. De egner seg godt i paier, kaker, muffins, saft og smoothie. De kan også brukes til å lage yoghurt med akkurat den smaken du foretrekker – prøv å blande yoghurt naturell med blåbær og honning til frokost denne høsten.

Inneholder: Vitamin E, folat, vitamin C, kobber og fosfor.

 

Gulrot

Den norske gulroten finnes i flere forskjellige størrelser og farger, deriblant oransje, lilla, gul og hvit. Gulrøtter kan være like gode rå som varmebehandlet og kan blant annet kokes, raspes, glaseres og gratineres. Gulrot er god i kraft, sauser og supper, men kan også brukes i desserter og kaker på grunn av sin sødmefylte smak. Om høsten kan det smake ekstra godt med en frisk råkostsalat, gulrotbrød, grønnsakssuppe eller gulrotkake til dessert. Du kommer til å elske den som smakfullt garnityr i denne salaten med laks og quinoa.

Inneholder: vitamin A/ betakaroten, vitamin B6, kalium og magnesium.

Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til omega-3.
Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til omega-3. Prøv denne retten sammen med friske gulrøtter denne høsten.

 

Hvordan fungerer de ulike vitaminene i kroppen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilder: Fylkesmannen: Sesongkalender for bær, frukt og grønnsaker, Matvaretabellen, EFSA-godkjente påstander

Foto: Shutterstock

NO/NYP/1019/0126

Publisert oktober 12, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte produkter

Nycoplus

E-vitamin

30 mg - 120 kapsler

Beskytte cellene mot oksidativt stress

Nycoplus

K2-vitamin

75 µg - 30 tabletter

Bidrar til å opprettholde normal benbygning og en normal blodlevring

Nycoplus

Selen m/E-vitamin

100 tabletter

For immunforsvaret.

Nycoplus

E-vitamin

300 mg - 60 kapsler

Beskytte cellene mot oksidativt stress