Slik oppbevarer du frukt og grønt best mulig

Fersk frukt og grønt på en kjøkkenbenk.
Viktige vitaminer kan gå tapt ved feil oppbevaring av råvarene. Dessuten er god holdbarhet bra for både miljø og lommebok. Vinn-vinn-vinn, rett og slett! Her er en oversikt over hva som skal til.

Næringsinnholdet er høyest rett etter innhøsting, og daler i takt med modningsprosessen. Generelt kan vi si at lav temperatur forlenger levetiden til de fleste råvarer – med noen unntak. I tillegg er det egne huskeregler for en del frukt og enkelte grønnsaker.

 

Lysømfintlige grønnsaker

Spesielt gulrot, potet, hvit asparges og salaten sikori bør oppbevares mørkt og kjølig. For mye lys kan nemlig forringe både smak og farge. I tillegg trenger de fukt og kan gjerne oppbevares i plast. De bør imidlertid ikke ligge helt tett. Da øker sannsynligheten for muggdannelse.

 

Sopp defineres riktignok ikke som grønnsak. Det er likevel verdt å nevne at de også er ømfintlig for lys. Men i motsetning til de nevnte grønnsakene, trenger sopp et tørt klima. Oppbevar dem derfor i papirpose for å bevare smak og konsistens. Sopp kan også tørkes eller fryses ned for lengre levetid.

 

Bevar supergrønnsaken

Løk er proppfull av næringsstoffer og kan brukes til det meste. I tillegg er den både rimelig og robust. Det finnes en rekke ulike typer løk. Oppbevarer du dem riktig, beholder du både smak og næringsstoffene lenge og vel.

 

  • Sjalottløk og hvitløk – tørt og kjølig
  • Purre og vårløk – kjølig og gjerne i plast
  • Gul og rød løk med skall på – tørt, mørkt og adskilt fra andre grønnsaker. Den har svært lang holdbarhet når det er kjølig eller svalt, men kan også holde lenge i en mørk skuff.
  • Fersk løk uten skall på – holder et par uker i kjøleskap.

 

I kjøleskapet eller på benken?

Mens de fleste grønnsaker bør oppbevares kjølig, trives de fleste frukter best på benken. Du oppbevarer kanskje tomat, banan og avocado i romtemperatur allerede, men visste du at agurk, aubergine og squash helst ikke bør ha det kjøligere enn 10-12 grader? Det samme gjelder artiskokk og tropiske frukter som melon og papaya. Har du en sval kjellerbod, kan de med fordel lagres her i stedet for i kjøleskap.

 

Phu.. mye å huske på? En tommelfingerregel er at mesteparten av frukt skal på benken, med unntak av steinfrukter, epler og pærer.

 

Frukt som utskiller modningshormon

En del frukt produserer gassen og modningshormonet etylen. Oppbevar derfor moden og umoden frukt separat fra hverandre, med mindre du vil fremskynde modningsprosessen til en grønn banan eller hard avocado.

 

De fleste grønnsaker, samt jordbær, bringebær og vannmelon er ømfintlige for etylen, og bør oppbevares separat fra følgende frukt:

  • Epler, pærer og bananer
  • Plommer og svisker
  • Tomater og avocado
  • Blåbær og druer
  • Fiken og kiwi
  • Mango, papaya og pasjonsfrukt
  • Nektarin og fersken7

 

Et godt tips er å ha frukt i én kjøleskapsskuff og grønnsaker i en annen. Bær kan gjerne stå i egen hylle i kjøleskapet.

 

Unngå matsvinn

Selv om moden frukt er søtt og godt, er det greit at ikke modningsprosessen går for langt. En god vane kan derfor være å ha en liten opprydning i fruktkurven og kjøleskapet i slutten av uken for å unngå forringelse og matsvinn.

 

Smoothie er en super måte å lure i barna litt ekstra frukt og grønt i hverdagen. Det samme gjelder havregrøt. Med små biter av eple, druer eller blåbær, løfter du barnas frokostfavoritt til et helt nytt nivå.

 

Har du noen litt triste bananer på benken? Skrell dem, skjær dem opp i biter og frys dem ned til bruk i smoothie senere. Prøv for eksempel en deilig banan- og jordbærsmoothie til lunsj, eller en grønn, søt og sunn smoothie med blant annet avocado.

 

Foto: Shutterstock

Kilder: Frukt.no, Uio.no, Matvett.no, Snl.no, klikk.no

NO/NYP/0120/0004

Publisert februar 11, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *