Dette bør du spise hvis du ønsker å bli gravid

Dette er ingen liste over supermat som vil gjør det enklere å bli gravid, men heller en oversikt over folatrike matvarer som kan redusere risikoen for blant annet ryggmargsbrokk.

Ryggmargsbrokk er kanskje ikke det første du vil høre når det er snakk om svangerskap og barn i magen – nettopp derfor bør du gjøre det du kan for å forhindre at det skal ramme deg og ditt kommende barn.

Det første du kan gjøre er å dekke kroppens behov for folat, som finnes blant annet i en rekke grønnsaker.

 

Hva er nevralrørsdefekt og ryggmargsbrokk?

· Det er en medfødt misdannelse hvor det på ryggsiden er en feil i skjelett og bløtdeler2. Dette fører til at ryggmargen kan pose seg ut på en måte som kan ligne på et brokk.

· Tilstanden fører oftest til lammelser nedenfor det området hvor ryggmargsbrokket sitter, og ofte til komplikasjoner i sentralnervesystemet2.

· Nevralrøret er den embryologiske strukturen som utvikles til hjerne og ryggmarg3.

· Nevralrørsdefekter er den nest vanligste fødselsdefekten etter medfødte hjertefeil3.

· Ryggmargsbrokk påvises som regel ved ultralyd i uke 183.

 

Gode kilder til folat i mat

Det er funnet sammenheng mellom lavt folat-, folsyre- eller vitamin B9-nivå og ryggmargsbrokk3, og manglende inntak av folsyre før eller tidlig i svangerskapet øker risikoen for misdannelse med to til åtte ganger3.

Det er derfor med god grunn at norske ernæringsmyndigheter siden 1998 har anbefalt alle som kan bli gravide å ta et tilskudd av folat på 400 mikrogram (µg) daglig. Den dokumenterte gunstige virkningen oppnås ved et ekstra tilskudd på 400 µg folat per dag i minst én måned før og under de første tre månedene etter befruktning.

Heldigvis er mangel på folat relativt uvanlig og finnes først og fremst hos personer som er feilernærte1. Likevel viser norske kostholdsundersøkelser at kvinner i Norge, inkludert gravide, ikke får tilstrekkelig fra kostholdet. Tilskudd av folat anbefales derfor til alle kvinner som planlegger eller kan regne med å bli gravide, i tillegg til folat fra et variert kosthold.

 

Dette er gode kilder til folat gjennom kostholdet1:

  • Innmat fra dyr
  • Kornprodukter
  • Melk
  • Appelsin
  • Grønne bladgrønnsaker
  • Brokkoli
  • Spinat

 

Med andre ord er dette mat som bør stå på menyen flere ganger i uken i tillegg til et tilskudd med 400 µg folat. Dersom du vil forsikre deg om at du, i tillegg til de anbefalte 400 µg folat, får i deg det daglige behovet av andre viktige næringsstoffer kan Nycoplus Gravid være et smart valg. Da dekker du nemlig også kroppens behov for vitaminer, mineraler og omega-3 i passende mengde for den som planlegger eller er i svangerskap.

 

 

Kilder: 1. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/folat-og-graviditet/ 2. Store medisinske leksikon: Ryggmargsbrokk 3. NEL: Norsk elektronisk legehåndbok: Ryggmargsbrokk

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0919/0109

Publisert september 19, 2019

One Response

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *