Dette er næringsstoffene ikke alle gravide får i seg nok av

Kvinne med hund på en eng
Folat, vitamin D, jern og jod er næringsstoffer som spiller viktige roller under svangerskapet. Her får du vite hvorfor du bør være ekstra påpasselig med å dekke kroppens behov under graviditeten.

Planlagt eller ei – når man først er gravid kan det være mye å sette seg inn i. Mens noen deler av ventetiden består av kosen ved å male barnerommet, saumfare internett etter det rette navnet og kanskje å bli overrasket med babyshower, er det andre essensielle brikker som bør på plass så tidlig som mulig. Å forsikre seg om at både mor og barn får i seg det de trenger av næringsstoffer er kanskje noe av det første man bør ta tak i.

 

Det er særlig fem næringsstoffer som er viktig under et svangerskap: folat, vitamin D, jern, jod og omega-3. Nedenfor går vi nærmere inn på hver enkelt av disse vitaminene og mineralene og utdyper hvorfor.

 

Folat

Gravide kan gjerne spise bønnegryter som denne.
Bønner er en god kilde til folat som er viktig for gravide, og kan gjerne stå på menyen hver uke.

Dette er folat:

Folat er et B-vitamin, og er en samlebetegnelse for folsyre. Det går også under navnet vitamin B9. Det finnes naturlig i en rekke plantebaserte og animalske matvarer – særlig i grønnsaker, belgfrukter og lever.

 

Her kan du lese mer om folat og hvorfor mineralet går under ulike betegnelser

 

Derfor er folat viktig under svangerskapet:

Både folat og vitamin B12 spiller en viktig rolle i utviklingen av DNA. Dersom inntaket er for lavt, kan dette ha en negativ innvirkning i DNAets utvikling. Særlig tidlig i svangerskapet er folat en viktig byggestein for fosteret, og behovet er derfor litt høyere hos gravide.

 

Når i svangerskapet bør du sikre kroppens behov for folat:

Alle som planlegger å bli gravid anbefales å ta et tilskudd av folat. Selv om man spiser matvarer som er rik på folat, er det vanskelig å vite hvor mye man får i seg – og det er først og fremst ved inntak av folattilskudd at resultatene har vist forebyggende effekt på nevralrørsdefekter.

 

Her kan du lese mer om hva nevralrørsdefekter og ryggmargsbrokk er, og hvordan du kan forebygge det hos barnet i magen

 

Folat spiller en særlig viktig rolle de tre første månedene av svangerskapet, før nevralrøret hos fosteret lukkes. Begynn derfor helst med folsyre før du blir gravid, eller med det samme du finner det ut, og forsett til og med uke 12.

 

Så mye folat trengs for å dekke kroppens behov:

Gravide trenger 400 µg folat daglig de 12 første ukene av svangerskapet. Behovet kan dekkes ved daglig inntak av det komplette tilskuddet Nycoplus Gravid, som man kan begynne å ta allerede før graviditeten inntreffer.

 

Les også: Over halvparten av alle graviditeter er ikke planlagt – derfor bør du sikre kroppens behov for folat mens du er i fruktbar alder

 

D-vitamin

Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til omega-3.
Fet fisk, som laks og ørret, er gode kilder til vitamin D og omega-3, som begge er viktig når man venter barn.

Dette er D-vitamin:

D-vitamin er et fettløselig vitamin, som betyr at det lagres i kroppen. Det er ikke mange naturlige kilder til vitamin D, men kroppen lager det selv når huden eksponeres for sollys.

 

Derfor er vitamin D viktig under svangerskapet:

D-vitamin er nødvendig blant annet for at kalsium skal tas opp i tarmen og det bidrar til å regulere kalsiumnivået i blodet. Det har også viktige funksjoner i tilknytning til oppbygging av skjelettet, og dette er en av grunnene til at D-vitamin er viktig for utviklingen til barnet i magen.

 

Her kan du lese mer om D-vitamin og hvordan du dekker kroppens behov

 

Når i svangerskapet bør du begynne å sikre kroppens behov for D-vitamin:

Man trenger å dekke kroppens behov for vitamin D gjennom hele svangerskapet. Det er faktisk beregnet at 1 milliard mennesker på verdensbasis har lave vitamin D-verdier, og for oss som bor i Norge, med en lang vintersesong med få soldager, må vi sørge for å få i seg nok gjennom kostholdet. At vi i tillegg er flinke til å smøre oss med solkrem som beskytter både mot de skadelige strålene, men også dem som gjør nytte for oss, gjør at vi bør være påpasselig året rundt.

 

De som bør vurdere et tilskudd av D-vitamin er de som er lite utendørs eller som har utfordringer med å produsere tilstrekkelig vitamin D i solen – blant annet ikke-vestlige innvandrere. Gravide tilhører gruppen som kan oppleve mulig risiko for negative helsekonsekvenser ved lave D-vitaminlagre, og bør derfor vurdere fordelene med et tilskudd.

 

Så mye D-vitamin trengs det for å dekke kroppens behov:

Gravide har behov for 10 µg D-vitamin daglig. Behovet kan dekkes ved daglig inntak av det komplette tilskuddet Nycoplus Gravid, som man kan begynne å ta allerede før graviditeten inntreffer.

 

Jern

Jern er noe mange forbinder med kjøtt, men havregryn er også en god jernkilde. Ved å ha det i smoothie sammen med C-vitaminrik frukt som mango eller appelsin øker du opptaket av jern fra plantebaserte kilder.

Dette er jern

Jern er et mineral som er nødvendig for transporten av oksygen i kroppen. Jernholdig mat kan være kjøtt, lever, belgfrukter eller kornprodukter.

 

Derfor er jern viktig under svangerskapet:

Under et svangerskap vil det oppstå endringer i kroppen som  øker jernbehovet. Jern er livsviktig, og mineralets funksjoner innebærer blant annet å opprettholde normal blodprosent og å frakte oksygen inne i kroppens celler. Jern spiller også en rolle i celledelingsprosessen.

 

Her kan du lese mer om hvorfor jern er viktig for barn

 

Når i svangerskapet bør du begynne å sikre kroppens behov for jern:

Alle mennesker har behov for jern, uansett livsfase, derfor er det vesentlig å dekke kroppens behov også når man venter barn. Gravide trekkes frem som en gruppe der mange har for lite jern i kroppen. I tillegg gjelder dette for rundt 15 prosent av norske kvinner i fertil alder, og det samme gjelder for 10 prosent av norske ettåringer. For å sikre jernstatus i kroppen får gravide tilbud om måling av jernlageret (ferritin) i første trimester . Avhengig av resultatet anbefales ekstra jern.

 

Så mye jern trengs det for å dekke kroppens behov:

Menstruerende kvinner har et behov for 15 mg jern daglig, mens gravide kan ha et høyere behov avhengig av jernlageret. Det grunnleggende behovet kan dekkes ved daglig inntak av det komplette tilskuddet Nycoplus Gravid, som man kan begynne å ta allerede før graviditeten inntreffer. For de som eventuelt får beskjed om å ta ekstra kan Nycoplus Jern 27 mg være aktuelt.

 

Sjekk denne oversikten over jernrike matvarer

 

Jod

Torsk er en god kilde til jod.

Dette er jod:

Jod er et næringsstoff som inngår i stoffskiftehormonene og noe man får i seg ved å spise saltvannsfisk og å drikke melk og andre flytende meieriprodukter.

 

Derfor er jod viktig under graviditeten:

Stoffskiftehormoner blir produsert i skjoldbruskkjertelen, og er særlig viktig for utviklingen av barnets hjerne under svangerskapet.

 

Her kan du lese mer om funnene i Mor og barn-undersøkelsen

 

Når i svangerskapet bør du begynne å sikre kroppens behov for jod:

Mineralet jod trengs under hele svangerskapet, og det er ønskelig å nå ut så tidlig som mulig for å informere om viktigheten av jod for kvinner som er eller planlegger å bli gravid.  Denne gruppen har nemlig gjennomgående lavere inntak av jod enn anbefalt i nordiske retningslinjer, og 25 prosent av norske gravide får i seg under halvparten av det som er anbefalt. Det kommer vanligvis av et økt behov som ikke dekkes, og et utilstrekkelig inntak av flytende melkeprodukter, mager fisk eller kosttilskudd.

 

Her får du vite mer om hvorfor jod er viktig for gravide, og hvor mye du bør spise for å dekke kroppens behov

 

Så mye jod trengs det for å dekke kroppens behov:

Gravide trenger 175 µg daglig. Behovet kan dekkes ved daglig inntak av det komplette tilskuddet Nycoplus Gravid, som man kan begynne å ta allerede før graviditeten inntreffer.

 

Et kosttilskudd spesialdesignet for gravide

Et tilskudd erstatter ikke et sunt kosthold, men kan gjøre det enkelt å ha kontroll på inntaket av vitaminer og mineraler i en særdeles viktig del av livet.

Nycoplus Gravid og Nycoplus Mamma kjøpes på apotek.

Nycoplus Gravid er et kosttilskudd utviklet for at gravide kan være både trygg og avslappet til at kroppens behov for folat, D-vitamin, jern og jod samt en rekke andre vitaminer og mineraler er dekket.

 

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0620/0098

Kilder: Legehåndboken om folat, Legehåndboken om folatmangel, Legehåndboka om folat og gravide, SNL om D-vitamin, Legehåndboka om D-vitaminmangel, Helsedirektoratets rapport om tiltak for å dekke behov for D-vitamin, SML om jern, Legehåndboka om jern og graviditet, Legehåndboks om svangersskapskontroll, FHI om mor- og barnundersøkelsen, SML om jod, Legehåndboka om jodmangel

Publisert juli 16, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *