Nycoplus Mamma sikrer kroppens daglige inntak av omega-3, vitaminer og mineraler og anbefales til nybakte mødre og gjennom hele barseltiden.
Å få barn er en energikrevende prosess, enten du ammer eller ei. For å møte den nye tilværelsen med overskudd, trengs nok av de viktige næringsstoffene. Slik sikrer du inntaket.

Hormonene raser og det jobbes dag og natt for å ivareta barnets behov. Før du vet ord av det er det middagstid, og alt du har inntatt er en halv kjeks og fire kopper kaffe.

Den nye tilværelsen kan være både fantastisk og tøff, men en ting er sikkert; uten tilstrekkelig næring daler kroppens energinivå og motstandsdyktighet. Her er noen av næringsstoffene som er viktige for å holde kroppen sunn og frisk i en krevende fase.

 

Det sunne fettet

Når energien er på bunn etter nok en våkenatt er det kanskje ikke så rart at mange har lyst på fet mat. Fett er nemlig den mest konsentrerte energikilden i maten og utgjør kroppens viktigste energilager. De fleste fettsyrene kroppen trenger, lager den selv – utenom omega-6 og omega-3 (EPA, DHA). Disse er helt essensielle for kroppen og er forbundet med god hjertehelse.

DHA og EPA bidrar blant annet til hjertets normale funksjon* og til vedlikehold av normalt triglyseridnivå i blodet **, mens DHA også bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon*** og normalt syn***.

Du kan redusere inntaket av mettet fett ved å bytte til magre meieri- og kjøttprodukter. Matoljer, flytende og myk margarin er gode kilder for flerumettede fettsyrer.

 

Frisk og opplagt med vitaminer

Vitaminer har mange sentrale oppgaver i kroppen, og i barseltiden er det viktig å dekke kroppens behov for vitamin D, B, C og B12.

D-vitamin spiller en rolle i celledelingsprosessen og bidrar blant annet til immunsystemets normale funksjon. Gode kilder til vitamin D er fisk, fiskelever, smør og margarin.

Norske kostholdsundersøkelser viser at de fleste nordmenn har et kosthold som inneholder lavere mengde D-vitamin enn Helsedirektoratets anbefalinger. Derfor er vitamin-D ett av få vitaminer som myndighetene anbefaler at du tar kosttilskudd av.

Vitamin B kommer i en rekke ulike varianter. Du er kanskje godt kjent med vitamin B9 allerede? B9, bedre kjent som folat, bidrar blant annet til vevsdannelse hos gravide, i tillegg til normal psykologisk funksjon og til å redusere tretthet og utmattelse. Det er med andre ord ingen grunn til å senke inntaket i barseltiden. Innmat, grove kornprodukter, bønner og grønne grønnsaker er gode kilder til folat.

B12 er et annet viktig B-vitamin, som blant annet bidrar til normal energiomsetning og nervesystemets normale funksjon. Kjøtt fisk, sjømat, egg og melkeprodukter er gode B12-kilder.

Lite søvn eller rask vektnedgang kan være årsaken til at du føler deg slapp. Men det kan også hende at vitamin C kan gi deg gløden tilbake. Vitaminet bidrar nemlig til normal kollagendannelse, i tillegg til å bidra til normal energiomsetning. Papaya, bær og ulike typer kål har flere ganger høyere C-vitamininnhold enn for eksempel appelsin.

 

Når den lille kommer først

Med et nytt familiemedlem som krever din fulle oppmerksomhet, er det naturlig at egne mat- og søvnrutiner nedprioriteres innimellom. Dersom du er usikker på om du får i deg nok av de essensielle næringsstoffene, kan et tilskudd være til god hjelp i denne perioden.

Nycoplus Mamma sikrer kroppens daglige inntak av omega-3, vitaminer og mineraler og anbefales til nybakte mødre og gjennom hele barselstiden.

 

*forutsetter daglig inntak av 250 mg EPA/DHA

** forutsetter daglig inntak av 2000 mg EPA/DHA

*** forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA

 

Kilder: Helsedirektoratet, NHI, Matvaretabellen
Foto: Shutterstock
ID: NO/NYP/1218/0126

Publisert juni 25, 2019. Sist oppdatert: juni 26, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *