Er det farlig å ta kosttilskudd når man er gravid?

Gjennom et svangerskap er det mange som har et ekstra fokus på en sunn livsstil og å ta gode valg for egen helse og barnet i magen. Da er det naturlig at kosttilskudd er en del av menyen – men er det trygt når man er gravid?

Svaret på dette spørsmålet er nok ikke så enkelt som et ja eller nei. Det er flere avgjørende faktorer som spiller inn, men det som er betryggende er at man vanligvis får bedre oppfølging av lege og helseapparatet under en graviditet enn ellers.

Det innebærer flere helsesjekker, blodprøver og kontrollspørsmål for å sørge for at mor og barn har det bra, og for noen vil det også bety at man bør ta flere tilskudd enn tidligere.

Derfor er det aller viktigste at man følger jordmorens eller legens anbefalinger.

Det er strenge krav for produksjon og salg av kosttilskudd i Norge. Nycoplus selges på apotek og følger gjeldende lovverk for markedsføring, salg og produksjon av kosttilskudd.

Dette er vitaminene og mineralene som er viktig for gravide

Det finnes  spesielt utviklede kosttilskudd for gravide som inneholder trygge og regulerte doser av vitaminer, mineraler og omega-3. Hensikten med disse er å bidra til god helse hos mor og  normal utvikling av barnet i magen.

Les også: Derfor er jod spesielt viktig for gravide

Et slik kosttilskudd kan være nyttig for dem som ikke klarer å dekke kroppens behov gjennom kostholdet – dette kan for eksempel være dem som er kresne og spiser lite grønnsaker, ikke spiser variert, har lav kunnskap om kosthold, er småspist, allergisk eller har en livsstil som ekskluderer noen matvarer fullstendig, blant annet vegetarianere eller på grunn av religion.

Under et svangerskap har kroppen fortsatt de samme behovene for vitaminer og mineraler som før, men noen av disse har man økt behov for. Det meste får vi vanligvis i oss gjennom et sunt og variert kosthold:

  • Vitamin A: Finnes i blant annet gulrøtter, brokkoli og blomkål, og i fet fisk og tran.
  • Vitamin B: Finnes i brødvarer og grønne grønnsaker.
  • Vitamin C: Finnes i poteter, paprika, blåbær, appelsin og honningmelon.

Les også: Finn ut om du trenger et tilskudd når du er gravid

Andre vitaminer det kan være viktig å sørge for at man får i seg nok av:

  • Vitamin D: Finnes i fet fisk, margarin og smør. Vitaminet dannes også i kroppen når solen skinner på huden. Et tilskudd med 10 mikrogram D-vitamin daglig sikrer tilstrekkelig inntak av D-vitamin. Merk at gravide er en risikogruppe for lavt nivå av D-vitamin.
  • Vitamin B9: Også kjent som folsyre eller folat. Det anbefales tilskudd med 400 mikrogram folsyre frem til og med uke 12 i svangerskapet.
  • Jern: Sporstoffet jern er viktig og nødvendig for dannelse og vedlikehold av hemoglobin i de røde blodlegemene, og trengs til både mor og barn. Det er ikke heldig med jern i for store mengder. Under første svangerskapskontroll blir det tatt prøve for å undersøke jernmengden i kroppen, og jerntabletter anbefales ved behov av din lege eller jordmor.
  • Kalsium: Et annet sporstoff som ofte omtales i forbindelse med graviditet. Skummet melk inneholder like mye kalsium som helmelk eller laktosefri melk, og tre porsjoner melk eller meieriprodukter dekker kroppens daglige behov. Dersom du verken drikker melk eller spiser ost anbefales et kalsiumtilskudd .
  • Jod: Hovedkilden til jod er hvit fisk og flytende meieriprodukter som melk og yoghurt. Mange kvinner i fruktbar alder, også gravide, spiser for lite jod. Helsedirektoratet anbefaler gravide et totalt inntak på 175 mikrogram daglig, noe som er litt mer enn ikke-gravide. Gode kilder er fisk, særlig hvit fisk som torsk og sei, melk og meieriprodukter. Gravide og ammende som har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig) eller gravide og ammende som spiser lite eller ingen hvit saltvannsfisk og har et daglig inntak av melk eller yoghurt på under 8 dl, anbefales et daglig kosttilskudd som inneholder 150 mikrogram jod per dag.

Les også: Nye retningslinjer for jerntilskudd i Svangerskapet

Sjekk om kosttilskudd er noe for deg

I denne viktige perioden i livet er det fornuftig å ta en ærlig sjekk av sitt eget kosthold. Drikker du 6-8 dl av melk og yoghurt hver dag? Spiser du fisk 2-3 ganger i uken? Består kostholdet av nok frukt og grønt, og er maten variert nok? For noen kan det å skrive ned hva man spiser i løpet av en uke være en fin måte å loggføre at man spiser nok av det man trenger.

Les også: For hver pakke Nycoplus Gravid du kjøper, doneres penger til Redd Barnas helse- og ernæringsarbeid for barn og gravide i Nicaragua

Noen vil nok oppdage at man spiser litt annerledes enn man tror. Et kosttilskudd kan være løsningen og samtidig bidra til at man er litt mindre bekymret under graviditeten. Nycoplus Gravid er et komplett produkt bestående av folat, jod, omega-3 og en rekke andre viktige vitaminer og mineraler. Denne «alt i ett»-pakken blir fort din favoritt da du ikke trenger flere ulike tilskudd å holde styr på.

Nycoplus Gravid anbefales  fra du planlegger graviditet og gjennom hele svangerskapet.  Den er dessuten fri for  sitrus, laktose og gluten, og kan derfor spises av de aller fleste.

Et komplett kosttilskudd for gravide og ferske mødre finnes på apotek.

Kilde: Legehåndboken

Foto: Shutterstock

ID-nummer: NO/NYP/0919/0117

Publisert oktober 28, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *