Kan ditt barn ha nytte av et vitamintilskudd?

Kan ditt barn ha nytte av et vitamintilskudd?
Både barn i vekst og voksne må spise ganske mye mat for å få dekket hele kroppens behov for vitaminer og mineraler. Sjekk om ditt barn spiser variert og stor nok mengde av denne maten.

Mens de fleste higer etter å kunne dekke både egen og barnas kropp sitt behov for vitaminer og mineraler gjennom vanlig kosthold, kan det vise seg å være en større utfordring enn hva man i utgangspunktet tenker.

 

For å ha det sagt med det samme: et kosttilskudd erstatter ikke et sunt og variert kosthold. Derfor er det flere grunner til å fortsette å spise en stor variasjon av frukt og grønt, protein fra fisk, belgfrukter og andre kilder samt korn og meieriprodukter hver eneste dag. Barn i vekst er likevel i en fase livet hvor det er ekstra viktig å sørge for at deres behov for vitaminer og mineraler dekkes for å sikre en normal utvikling.

 

Multi for barn_miljø
Nycoplus Multi Barn inneholder 13 vitaminer og 8 mineraler, og er et godt alternativ for deg som vil sikre barnets daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler. Produktet kjøpes på apotek.

 

Dette må vi spise nok av i løpet av en uke

 

Hvordan finner man så ut om man burde vurdere et tilskudd? Du kan starte med å sjekke om dette kostholdet ligner på deres:

 

5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

Frukt, grønnsaker og bær inneholder mange viktige næringsstoffer som vitamin C og betakaroten. Grønne bladgrønnsaker er spesielt gode kilder til folat, vitamin K, kalsium og jern.

 

Les også: Vil du vite hva vitaminer faktisk gjør i kroppen? Det kan du finne ut mer om her!

 

En porsjon tilsvarer:

  • En middels stor frukt
  • En liten bolle med salat
  • En stor håndfull bær
  • Et glass juice
  • En stor gulrot

 

Grønn smoothie full av grønnsaker.
En smoothie er en genial måte å få i seg mye frukt og grønt på en gang. Denne inneholder banan, selleri, kiwi, spinat, ananas og lime. Oppskriften på denne får du her.

 

En stor middagsporsjon eller åtte påleggsporsjoner med fet fisk som laks og ørret, hver uke

 

 Fet fisk er hovedkilden til omega-3. Norske kostholdsråd anbefaler derfor 2-3 fiskemiddager der 200 gram som tilsvarer  en stor middagsporsjon bør være fet fisk.  Pålegg kan gjerne komme i tillegg til middagen.

 

Fet fisk er også en av svært få matvarer som er en naturlig kilde til D-vitamin. Dette kan være viktig å være oppmerksom på, for dette er det vitaminer flest barn og voksne har for lite av i kroppen.

 

D-vitaminets viktigste oppgave i kroppen er å øke opptaket av kalsium i fordøyelsen. Derfor vil man også kunne slite med å dekke behovet for kalsium dersom man ikke er obs på inntaket av D-vitamin.

 

Les også: Ofte småforkjølet? Her er ti vitaminer og mineraler som er bra for immunforsvaret

 

En porsjon tilsvarer:

  • 200 gram fet fisk, som laks eller ørret
  • 8 påleggsporsjoner

 

Kjapp og enkel salat med laks
Noen tror at de spiser fisk litt oftere enn de faktisk gjør. Sjekk de kommende ukene om dere spiser fisk like ofte som det anbefales – prøv for eksempel denne fantastisk enkle salaten med stekt laks!

 

Melk og meieriprodukter minst tre ganger daglig

Melk og meieriprodukter, samt alternativer til disse som er tilsatt kalsium, er en hovedkilde til kalsium i det norske kostholdet. Kalsiumlageret bygges opp mens skjelettet fortsatt vokser, men etter vi fyller 30 år bygger vi opp mindre skjelettmasse. Det betyr at dersom dette behovet ikke dekkes gjennom kostholdet, vil det hentes fra kroppens lager etter behov. Derfor er kalsium viktig mens kroppen fortsatt er i vekst, da det legger et grunnlagt som ikke kan tas igjen senere.

 

Les også: Beriket mat gir deg ikke alltid det du trenger

 

En porsjon tilsvarer:

  • Ett glass melk eller beriket alternativ til melk
  • Ett beger yoghurt
  • En skive brød med hvitost på
  • Et halvt beger kesam

 

Hjemmelaget sukkerfri blåbæryoghurt
Ikke alle vet hvor enkelt det er å gi yoghurten akkurat den smaken man ønsker seg. Denne varianten er laget på yoghurt naturell, frosne blåbær og honning.

 

Fire porsjoner fullkornsprodukter daglig

Fullkornsprodukter som grovt brød, grove knekkebrød, fullkornspasta, havregrøt, müsliblander er gode kilder til blant annet jern, B-vitaminer, sink og selen.

 

1 av 10 norske ettåringer har påvist for lite jern i kroppen, og i Storbritannia gjelder det samme for mer enn hver femte jente i alderen 11-18 år.

 

Les også: Når bør du sjekke om minstemann trenger påfyll av jern?

 

En porsjon tilsvarer:

  • En skive ekstra grovt brød
  • En liten porsjon fullkornspasta eller naturris
  • 20 gram havregryn

 

Eltefrie rundstykker
Hjemmelaget er som oftest best og det gjelder selvsagt også for bakst. Prøv disse eltefrie, grove rundstykkene som gjør det enkelt å sjekke av boksen for dagens porsjoner av fullkorn.

 

Tilskudd for dem som vil fylle på der det trengs

Noen nikker kanskje bekreftende mens de leser gjennom denne oversikten, mens en del sikkert tenker: jøss, dette var mye mat for et barn!

 

Det som er nyttig å forstå når det kommer til kosttilskudd er at hensikten ikke er å erstatte et sunt kosthold eller bruke det som en unnskyldning for å utelate sunne råvarer, men heller å fylle på det der trengs. Og det er viktig særlig for barn i vekst.

 

Nycoplus Multi Barn inneholder 13 vitaminer og 8 mineraler, og er et godt alternativ for deg som vil sikre barnets daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

 

Produkter for barn
Det finnes en rekke produkter spesialtilpasset barn både i styrke og smak. Produktene finnes på apotek.

 

Dersom du ønsker å dekke behovet også for omega-3, er Nycoplus Guleputer som et alternativ til tran en smakfull måte å gjøre dette på.

I tillegg finnes Multi Vitaminmikstur for dem som foretrekker å få vitaminer og mineraler med en skje fremfor tyggetablett, og D-vitamindråper som enkelt kan tilsettes i smoothie eller saft for å gjøre den litt mer næringsrik.

Kalsium er også viktig for skjelettet til barn i vekst, og finnes derfor også som et eget spesialtilpasset produkt for barn med god bringebærsmak.

 

 

 

Bilde: Istock

Kilder: Helsedirektoratets kostholdsråd for befolkningen, Legehåndboka om d-vitaminmangel, Legehåndboka om jernmangelanemi, Legehåndboka om mineraler og sporstoffer

C-APROM/NO/NYP/0014

Publisert februar 23, 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *