Trenger jeg kosttilskudd når jeg er gravid?

Kroppen har et økt behov for flere viktige næringsstoffer under svangerskapet. Hvordan dekker man alle behov, og hender det at man trenger kosttilskudd når man er gravid?

Kroppen er et komplekst maskineri som kan fungere lenge og vel hvis den får riktig pleie. Under en graviditet jobber den på høygir, ikke bare for seg selv, men også for den lille kroppen som vokser på innsiden av mor. Da er det ikke så underlig at kroppen også har økt behov for viktige   næringsstoffer som trengs for å utvikle et helt nytt menneske.

Når man finner ut at man venter barn, kartlegger man gjerne sitt eget kosthold med den hensikt å finne svaret på om man spiser riktig, eller om det trengs forandring. Dette kan være en spennende oppdagelse, og noen kan også få seg en overraskelse.

Det er i disse tilfellene, hvor man oppdager at man  ikke får dekket kroppens behov gjennom maten vi spiser, at et kosttilskudd kan være aktuelt.

Fem viktige næringsstoff for gravide

Det er nemlig slik at kun 30 prosent av gravide oppgir at de får i seg de fem daglige anbefalte porsjonene av frukt og grønt, og 36 prosent spiser heller ikke fire daglige porsjoner (tilsvarer 70 gram) fullkorn. I tillegg er det kun 6 prosent som oppgir å spise 200 gram med fisk ukentlig.

 

  • Folattilskudd fra den dagen du slutter med prevensjon

Folat er også kjent som vitamin B9, og finnes i grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Tilskudd  av folat kan redusere risikoen for nevralrørsdefekter, som f.eks ryggmargsbrokk, hos fosteret. Norske helsemyndigheter anbefaler derfor tilskudd av folat fra en måned før man blir gravid og ut uke 12 i svangerskapet.

 

  • Jern

Behovet for jern øker i svangerskapet blant annet fordi antall røde blodceller hos mor øker med cirka 20 prosent. Fosteret trenger også jern for å produsere sine røde blodceller, og det brukes en del jern i morkaken. Kroppen tilpasser seg denne situasjonen ved å øke opptaket av jern fra tarmen, men hos noen kan det bli for lite. Blant jernrike matvarer finnes leverpostei, kjøtt, grønne grønnsaker og grove kornprodukter.

 

Les mer: Nye retningslinjer for jerntilskudd i svangerskapet

 

  • Jod

For lavt inntak av jod kan få konsekvenser under en graviditet, og mange gravide og ikke-gravide kvinner i fruktbar alder får ikke dekket kroppens behov. De beste kildene til jod er melkeprodukter og sjømat. Helsedirektoratet anbefaler  tilskudd med jod for gravide og ammende som ikke spiser hvit saltvannsfisk og samtidig har et daglig inntak av melk og yoghurt på under 8 dl daglig. Dette gjelder også gravide og ammende som spiser hvit saltvannsfisk regelmessig men samtidig har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt. For lite jod under en graviditet kan føre til permanente utviklingsforstyrrelser i hjernen og resten av nervesystemet.

 

  • Kalsium

Behovet for kalsium er høyere enn normalt under svangerskapet og ammeperioden. Hovedkilden til kalsium er melke- og meieriprodukter.  Dersom du får i deg lite eller ingen melk, ost eller yoghurt , kan det være vanskelig å få i seg nok og du trenger tilskudd.

 

  • Omega-3

To ukentlige måltider med fet fisk, som laks eller ørret, kan være gode kilder til omega-3-fettsyrer som er viktig for utvikling av barnets hjerne. Dersom du ikke spiser sjømat flere ganger i uken, kan du dekke behovet med et omega-3-tilskudd.

 

Fyll opp der det trengs med Nycoplus Gravid

Selv om et kosttilskudd ikke erstatter et sunt og variert kosthold, vil det altså være nyttig å sikre at du får i deg alle de viktige næringsstoffene.  Det er nemlig ikke alle som spiser fisk hver uke og får i seg 6-8 dl melk eller yoghurt daglig – og da er det fint med en løsning som dekker behovet for deg som er gravid og babyen som vokser i magen.

Hvis du vil være sikker på å få i deg alt som trengs, er Nycoplus Gravid et trygt kosttilskudd for både den som er og vil bli gravid. Kosttilskuddet inneholder blant annet anbefalt mengde folat, jod, kalsium og omega-3, samt  en rekke andre viktige næringsstoffer.

Et komplett tilskudd for gravide og ferske mødre finnes på apotek.

Kilder: Norske elektronisk legehåndbok, Mor- og barnundersøkelsen, von Ruesten et al. BMC Public Health 2014

Foto: Shutterstock

ID-nummer: NO/NYP/0919/0118

Publisert oktober 28, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *