Frø og nøtter er en favoritt i brød, granola og som mellommåltid – og en god kilde til magnesium. Med andre ord en grunn til å spise de små vidunderne enda oftere.

Frø og nøtter kan både bakes, ristes og stekes med stor suksess, og brukes i alt fra bakverk som boller og brød til wok og salater. Mulighetene er nærmest uendelige, og i tillegg til å være proppfulle av energi og næring, er flere av de ulike variantene en god kilde til mineralet magnesium.

Mineralet har flere funksjoner i kroppen, og mesteparten av magnesiumet vi har i kroppen finnes i skjelettet.

Magnesium er viktig for blant annet:

  • Å redusere tretthet og utmattelse
  • Å bidra til normal hjerte- og muskelfunksjon
  • Å bidra til å opprettholde normale tenner
  • Energiomsetningen
  • Celledeling
  • Stoffskiftet

 

LES OGSÅ:Se hvilke vitaminer og mineraler huden og håret ditt trenger

Ti magnesiumsrike nøtter og frø

Magnesium produseres ikke av kroppen selv, men må tilføyes via kosten – og studier har vist at mange har for lavt inntak av det viktige mineralet. Magnesium inngår i det grønne fargestoffet klorofyll, og grønne grønnsaker er derfor gode kilder. I tillegg kommer som nevnt frø og nøtter.

 

Visste du at nøtter er betegnet som en frukt? De fire typene frukt er nøtter, bær, belgfrukter og steinfrukter – sistnevnte inneholder frø.

 

Slik kan du sikre deg inntaket av det nyttige mineralet magnesium på en smakfull måte. Vi gir deg listen over de ti typene nøtter og frø som har høyest innhold magnesium per 100 gram3:

  1. Gresskarfrø: 592 mg
  2. Paranøtt: 376 mg
  3. Linfrø: 392 mg
  4. Sesamfrø med skall: 351 mg
  5. Valmuefrø: 347 mg
  6. Solsikkefrø: 325 mg
  7. Pinjekjerne: 270 mg
  8. Mandel: 268 mg
  9. Hasselnøtt: 160mg
  10. Valnøtter: 160 mg

 

Det kan være nyttig å merke seg at det kan være krevende å spise opp mot 100 gram av både frø og nøtter, og at en miks av disse sammen med grønne grønnsaker kan være det aller beste for å få i seg magnesium gjennom kosten.

 

Dessuten anbefaler Helsedirektoratet i utgangspunktet kun å spise rundt en håndfull eller rundt 20 gram usaltede nøtter daglig.

 

Slik får du i deg nok magnesium

Dersom du vil sikre inntak av magnesium uavhengig av kosthold, kan et kosttilskudd være den smarte løsningen.

Det samme gjelder dersom du ikke tåler nøtter, er småspist, spiser lite grønnsaker, spiser mindre variert enn du ønsker eller helt enkelt vil sikre at du får i deg det du trenger for å holde kroppen i tipp-topp stand.

Nycoplus Magnesium 350 mgdekker hele dagsbehovet for voksne kvinner og menn.

Ved magnesiummangel er Nycoplus Magnesium tyggetablett tilgjengelig som reseptfritt legemiddel på 120 mg.

Et annet smart produkt for ledd og muskelfunksjon er Nycoplus Magnesium + Calcium. Her får man de viktige mineralene magnesium og kalsium sammen med mangan, kobber og C-vitamin. Alle overnevnte produkter er fri for gelatin, animalske ingredienser, laktose og gluten.

Nycoplus Magnesium(magnesiumlaktat- og sitrat). Bør ikke brukes i lengre tid uten avtale med lege. Skal ikke brukes av personer med nyresvikt eller hjertearytmier uten etter avtale med lege. Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Kilder: nhi.no, snl.no, matvaretabellen.no
Foto: Shutterstock
ID: NO/NYP/1118/0105

Publisert mars 23, 2018. Sist oppdatert: mars 20, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *