Drikker du tilstrekkelig mange kopper hver dag, kan det være at du får i deg nok kalsium. Du bør imidlertid ha i deg minst en halv liter melk om dagen – og helst enda litt til for å dekke dagsbehovet.

Hvilke aldersgrupper har behov for kalsium?

Mange tror at kun barn og unge trenger kalsium for å bygge opp skjelett og tenner, men slik er det ikke. Allerede fra 30-årsalderen begynner faktisk benmassen din små smått å reduseres, og som voksen trenger du kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Kilder til kalsium

I tillegg til å få i deg minst tre porsjoner melk og meieriprodukter daglig, kan du også få i deg det anbefalte dagsbehovet på 800 mg kalsium gjennom å spise sardiner, sesamfrø med skall, mandler og brokkoli. Men så er det dessverre slik at i følge kostholdsundersøkelser går inntaket av kalsium ned med alderen hos norske kvinner. Med andre ord, selv om du er flittig innom kafeen og bestiller både én, to og tre kaffè latter om dagen, kan det være en idé å vurdere å ta et tilskudd av kalsium.

Viktig for kroppen

Vil du sørge for å vedlikeholde en normal benbygning og normale tenner også når du blir eldre, kan du bidra til å dekke dagsbehovet for kalsium, i tillegg til vitamin K og vitamin D, gjennom å ta en tablett med Nycoplus Calcium K & D. Samtidig som du da får i deg 500 mg kalsium, sikrer du kroppens daglige inntak av  K-vitaminet som bidrar til at kalsiumet binder seg til skjelettet, mens D-vitaminet sikrer selve opptaket av kalsium. Nycoplus Calcium K & D finner du i apotek-hyllene.

Kosttilskudd fra Nycoplus selges kun på apotek.

 

Foto: pexels.com
NO/NYP/0419/0051

Publisert desember 3, 2015. Sist oppdatert: mai 28, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *