Trenger vi ekstra D-vitamin om sommeren?

Solen er en av de beste naturlige kildene til D-vitamin. Det kanskje ikke alle vet er at når du smører deg med solkrem, beskytter du deg ikke bare mot de skadelige strålene, men også de som gir påfyll av vitamin D.

Uansett om du befinner deg i Norge eller i solrike land er det viktig å bruke solkrem med høy faktor for å beskytte huden fra å bli skadet. Solas ultrafiolette stråler, kjent som UV-stråler, er den viktigste årsaken til hud- og føflekkreft her til lands.

 

Les også: Vitamin D bidrar til å holde deg frisk i mørketiden

 

Derfor anbefaler blant annet Kreftforeningen å bruke rikelige mengder solkrem og minst solfaktor 15 for å unngå solforbrenning og dermed redusere risikoen for disse krefttypene.

Men solkrem beskytter ikke bare mot de skadelige strålene, men også de som setter i gang D-vitaminproduksjon i kroppen.

 

Gode kilder til vitamin D

Hvor mye D-vitamin som produseres i kroppen avhenger av hvor sterkt sollysets UVB-stråling er, og om du bruker solkrem eller er tildekket og derfor ikke er direkte eksponert for solen.

Vitamin D er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, samt for vedlikehold av normale muskelfunksjoner og immunforsvaret og øker dessuten opptaket av kalsium.

 

Les også: Noen matvarer er beriket med vitaminer og mineraler, men gir deg ikke alltid det kroppen din trenger

 

Heldigvis finnes det flere måter å få i seg det viktige D-vitaminet på gjennom kostholdet. Fet fisk, som makrell, ørret, laks ansjos og sild, i tillegg til fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin.

I Norge er også noen typer margarin, smør og melk tilsatt D-vitamin som del av en innsats for å bidra til å dekke kroppens daglige behov. Den gjennomsnittlige nordmann får nemlig ikke i seg nok av det viktige vitaminet gjennom kostholdet, ifølge en landsomfattende kostholdsundersøkelse.

 

Sikre kroppens behov – også når solen skinner

En god regel for å sørge for å dekke kroppens behov for vitamin D året gjennom, er å ta tilskudd i alle måneder med bokstaven «R». Men det betyr ikke at vi ikke bør sikre behovet i de resterende månedene – særlig hvis man opplever en lite solrik sommer, er godt beskyttet med klær, bruker solkrem eller ikke spiser fet fisk.

Et daglig tilskudd med D-vitamin er et godt alternativ for å sikre det daglige inntaket. Nycoplus D3-vitamin 10 µg (400 IE) kan brukes i ulik dosering av barn fra 3 år, voksne, samt gravide og ammende.

Nycoplus D3-vitamin får du tak i apotek.

Kilder: 1. NEL: Norsk elektronisk legehåndbok: Vitamin D, vedlagt som PDF 2. NEL: Norsk elektronisk legehåndbok: Sol og solbeskyttelse, vedlagt som PDF 3. Matvaretabellen

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0719/0084

Publisert september 16, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *