Derfor er vitamin D viktig for kroppen

D-vitamin spiller en viktig rolle i forbindelse med immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Solen er en viktig kilde til vitamin D – derfor er det særlig relevant for oss i mørke nord å finne ut hvordan vi kan dekkes kroppens behov.

Vitamin D er viktig for mange funksjoner i kroppen. En av de viktigste er at det øker opptaket av kalsium i kosten. Kalsium bringes fra blodet til skjelettet hvor det inngår som byggestein for ben i kroppen, og er derfor viktig for oppbyggingen og vedlikehold av skjelett og tenner.

Andre viktige funksjoner D-vitamin bidrar til er:

  • Immunforsvarets normale funksjon
  • Vedlikehold av normale muskelfunksjoner

 

Norske helsemyndigheters anbefalinger

D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen, og som det trengs jevnlig påfyll av. Allerede fra vi er spedbarn er det anbefalt å sørge for nok av «solskinnsvitaminet» som vitamin D også kalles. Anbefalt daglig inntak er 10 µg fra fire ukers alder til 75 år. Etter dette dobler behovet seg til 20 µg.

 

Får i oss for lite D-vitamin

En omfattende rapport lagt frem fra Helsedirektoratet slår fast at vitamin D er viktig for den norske befolkningen, og at det i dag er flere grupper som ikke får i seg nok gjennom kostholdet.

Befolkningsgrupper som har lav tilføres av vitamin D på grunn av at de spiser lite eller ingen fet fisk eller berikede matvarer, og som får for lite gjennom sollys – som er naturlig for oss med mange mørke måneder – anbefales et daglig inntak.

Et slikt tilskudd anbefales hele året dersom man får lite sollys på sommerhalvåret også, for eksempel ved dårlig vær, ved å være tildekket eller bruk av solfaktor 15 eller høyere.

 

Gode kilder til vitamin D

Fet fisk som makrell, laks, ørret og sild, samt fiskerogn og fiskelever, er gode kilder til vitamin D. Det er også en rekke meieriprodukter og alternativer til melk som er tilsatt vitamin D.

Få mer informasjon om hvorfor beriket mat ikke alltid gir deg det du trenger

Kroppen produserer også selv D-vitamin ved direkte eksponering av solstråler på huden.

Det kan kanskje virke som en smal sak å dekke kroppens behov for vitamin D, men ernæringsmessig er det dette vitaminet som er mest vanlig at både barn og voksne har for lite av. Faktisk er det beregnet at cirka 1 milliard mennesker på verdensbasis har lave vitamin D-verdier.

For å unngå konsekvenser av å gå lenge uten tilstrekkelig nivå av vitaminet i kroppen, er det viktig å sørge for at man får i seg nok gjennom kost  og sollys. Dersom du får i deg for lite, anbefaler Helsedirektoratet tilskudd med vitamin D.

Det finnes en rekke ulike tilskudd av vitamin D på apotek som er tilpasset den enkeltes behov. Dersom du ønsker å dekke kroppens daglige behov kan Nycoplus D3-vitamin 10 mcg (400 IE) være tilstrekkelig.

Det finnes D-vitaminprodukter med ulik styrke og kjøpes på apotek.

 

Kilder: Nasjonalt råd for ernæring: Vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status,  Legehåndboken
Foto: Shutterstock
NO/NYP/1019/0129

Publisert desember 4, 2019

4 Responses

  1. Hei.. Har i flere år gått på 800ie d vitamin.. Nå i desember var d vit målt til 51.. Hvilken styrke d vit bør jeg ta for å komme meg til normalen?? Og hva står ie for??

    1. Hei Rina. Du må dele på 40 for å gå fra IE (Internasjonale enheter) for å få (µg) mikrogram D-vitamin. Anbefalt daglig inntak frem til 75 år er 10 µg (altså 400 IE), mens for de over 75 år er dobbelt mengde anbefalt, altså 20 µg (800 IE). I utgangspunktet er over 50 nmol/l en normal blodprøve, så da skal det ikke være nødvendig med noe mer enn dette, men det er litt avhengig av hvilket laboratoriesvar du har fått. Har du fått beskjed om å ta ekstra utover det som er normalt anbefaling, bør du snakke med legen din eller apoteket. Det er ikke farlig å ta opp til 100 µg (4000 IE) daglig for personer over 11 år. Hilsen Åse

  2. Kan man ta for mye D-vitamin? Hva vil i så fall konsekvensene være?
    Hvilket nivå bør man ligge på (tenker da på verdien i blodet, ikke inntak)?
    Jeg har en verdi på 125.

    1. Hei Hilde. Den øvre sikre grensen for daglig inntak er 100 µg for barn over 11 år og voksne. Et inntak over dette over lang tid kan føre til at kroppen tar opp for mye kalsium som da kan føre til en forkalkning i kroppen. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler et nivå i blodet på over 50 nmol/l, så du har et tilfredsstillende nivå. Hilsen Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *