Derfor er vitamin D viktig for kroppen

D-vitamin spiller en viktig rolle i forbindelse med immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Solen er en viktig kilde til vitamin D – derfor er det særlig relevant for oss i mørke nord å finne ut hvordan vi kan dekkes kroppens behov.

Vitamin D er viktig for mange funksjoner i kroppen. En av de viktigste er at det øker opptaket av kalsium i kosten. Kalsium bringes fra blodet til skjelettet hvor det inngår som byggestein for ben i kroppen, og er derfor viktig for oppbyggingen og vedlikehold av skjelett og tenner.

Andre viktige funksjoner D-vitamin bidrar til er:

  • Immunforsvarets normale funksjon
  • Vedlikehold av normale muskelfunksjoner

 

Norske helsemyndigheters anbefalinger

D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen, og som det trengs jevnlig påfyll av. Allerede fra vi er spedbarn er det anbefalt å sørge for nok av «solskinnsvitaminet» som vitamin D også kalles. Anbefalt daglig inntak er 10 µg fra fire ukers alder til 75 år. Etter dette dobler behovet seg til 20 µg.

 

Får i oss for lite D-vitamin

En omfattende rapport lagt frem fra Helsedirektoratet slår fast at vitamin D er viktig for den norske befolkningen, og at det i dag er flere grupper som ikke får i seg nok gjennom kostholdet.

Befolkningsgrupper som har lav tilføres av vitamin D på grunn av at de spiser lite eller ingen fet fisk eller berikede matvarer, og som får for lite gjennom sollys – som er naturlig for oss med mange mørke måneder – anbefales et daglig inntak.

Et slikt tilskudd anbefales hele året dersom man får lite sollys på sommerhalvåret også, for eksempel ved dårlig vær, ved å være tildekket eller bruk av solfaktor 15 eller høyere.

 

Gode kilder til vitamin D

Fet fisk som makrell, laks, ørret og sild, samt fiskerogn og fiskelever, er gode kilder til vitamin D. Det er også en rekke meieriprodukter og alternativer til melk som er tilsatt vitamin D.

Få mer informasjon om hvorfor beriket mat ikke alltid gir deg det du trenger

Kroppen produserer også selv D-vitamin ved direkte eksponering av solstråler på huden.

Det kan kanskje virke som en smal sak å dekke kroppens behov for vitamin D, men ernæringsmessig er det dette vitaminet som er mest vanlig at både barn og voksne har for lite av. Faktisk er det beregnet at cirka 1 milliard mennesker på verdensbasis har lave vitamin D-verdier.

For å unngå konsekvenser av å gå lenge uten tilstrekkelig nivå av vitaminet i kroppen, er det viktig å sørge for at man får i seg nok gjennom kost  og sollys. Dersom du får i deg for lite, anbefaler Helsedirektoratet tilskudd med vitamin D.

Det finnes en rekke ulike tilskudd av vitamin D på apotek som er tilpasset den enkeltes behov. Dersom du ønsker å dekke kroppens daglige behov kan Nycoplus D3-vitamin 10 mcg (400 IE) være tilstrekkelig.

Det finnes D-vitaminprodukter med ulik styrke og kjøpes på apotek.

 

Kilder: Nasjonalt råd for ernæring: Vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status,  Legehåndboken

Foto: Shutterstock

NO/NYP/1019/0129

Publisert desember 4, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *