Får vi nok D-vitamin fra sommersola?

Å vende ansiktet mot sola er kanskje den deiligste måten å sørge for det viktige D-vitaminet, men spørsmålet er om det er nok til å dekke kroppens behov.

At våren– og sommeren med etterlengtet dagslys, springende knopper og temperatur som kryper oppover kan gjøre oss lettere til sinns, er det liten tvil om. At vi endelig kan nyte hverdagslige aktiviteter som å sykle til jobb, følge ungene på fotballtrening eller luke i hagen mens solen treffer deg, har ofte en positiv innvirkning både på kropp og sjel.

 

De færreste tenker kanskje over at å tilbringe tid i solen er essensielt for at kroppen skal produsere D-vitamin – det er tross alt noe som skjer helt av seg selv, og krever så og si ingen egeninnsats. Det kan likevel være krevende å dekke kroppens behov for det essensielle D-vitaminet gjennom sol alene når man bor i Norge.

 

Derfor bør man vurdere et tilskudd

D-vitamin dannes i huden under solstråling, og tas også opp i tarmen fra mat eller tilskudd som inneholder vitaminet. For de fleste vil solen dekke behovet for D-vitamin i sommerhalvåret såfremt man oppholder seg regelmessig i solen og sørger for jevnlig eksponering direkte på huden.

 

Les også: Er du blant dem som trenger ekstra D-vitamin om sommeren? Finn ut mer her

 

Det innebærer at ansikt, hender og armer bør eksponeres for sol midt på dagen, uten bruk av solkrem med faktor 15 eller høyere, minst 5-10 minutter to til tre ganger i uken.

Visste du at…

Solmengden i Skandinavia er for liten til å få tilstrekkelig konsentrasjon av vitamin D i perioden oktober-april?

D-vitamin finnes som tilskudd og kjøpes på apotek.

 

Det er dessverre ikke sikkert det lar seg gjøre å få nok vitamin D før på slutten av våren, når vi går inn i mai måned. Dette på grunn av mangel på den type ultrafiolette solstråler som setter i gang produksjonen i kroppen gjennom hele vinterhalvåret.

 

Dessuten er det mange steder for kaldt til å kaste jakken om våren, og når man er tildekket vil ikke solen ha samme funksjon. Hudtype spiller også en vesentlig rolle for soleksponering, da hudpigmenter forhindrer produksjon i kroppen på samme måte som at man er tildekket av klær eller solkrem.

 

Denne maten inneholder vitamin D

For lite vitamin D i blodet er vanlig på verdensbasis, både for barn og voksne4. Dette gjelder også oss som bor i Norge4. Derfor er det viktig å gjøre det man kan for å dekke behovet, og det finnes heldigvis flere måter å gjøre det på.

 

Les også: Vil du vite hvorfor D-vitamin er viktig for kroppen? Her får du svaret!

Det er hovedsakelig fet fisk som sild, laks og makrell som har et naturlig innhold av vitamin D, og for å dekke behovet vil man måtte spise rundt 100 gram daglig. Hvis man vil dekke behovet kun via meieriprodukter tilsatt D-vitamin må man drikke 2,5 liter melk. Det finnes også D-vitamin tilsatt i smør og enkelte alternative meieriprodukter laget av soya eller havre.

 

Soleksponering tilfører likevel kroppen mye mer enn det som tilføres gjennom kosten.

 

Inntaket av vitamin D i Norge er lavere enn anbefalt for store deler av befolkningen. Anbefalt dose for å sikre inntaket er:

  • 10 mikrogram daglig for spedbarn fra 4 ukers alder, barn, voksne opp til 75 år, gravide og ammende
  • 20 mikrogram etter 75 års alderen

 

Tilskudd tilpasset ditt behov

Det å bo i Norge med få soldager gjør det i utgangspunktet krevende for de fleste å få dekket kroppens behov året gjennom. Det er likevel noen grupper som er ekstra utsatte for å få i seg for lite vitamin D:

  • Spedbarn som ammes
  • Barn og voksne med mørk hud
  • Overvektige
  • De som av ulike grunner ikke eksponeres for sol – enten man bor på institusjon eller i kaldt klima, er tildekket av klær eller bruker mye solkrem

Enten du har et moderat eller stort behov for D-vitamin finnes det et tilskudd tilpasset ditt behov. På apotek får du kjøpt Nycoplus D3-vitamin i ulik konsentrasjon fra 10 µg til 80 µg. Hvis du er usikker på hva som passer for deg kan en apotekansatt bistå med råd.

Nycoplus D-vitamin dråper er et produkt utviklet spesielt for små barn, som kan benyttes fra 4 ukers alder. Disse dryppes rett i munnen, eller blandes inn i mat eller drikke.

 

Kilder: Legehåndboken om D-vitaminmangel, Helsedirektoratet, 2018: Vitamin D i Norge. Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status?, Matvaretabellen

 

Foto: Shutterstock

 

ID-nummer: NO/NYP/0420/0072

Publisert juni 2, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *