Får du i deg for lite av ett eller flere vitaminer kan det hende at du merker det på hud og helse. Her er en oversikt over hvilke vitaminer som gjør hva.

Som de fleste vet lages ikke vitaminer i kroppen, disse må derfor tilføyes via mat og drikke. Dersom du av ulike grunner har et ensidig eller usunt kosthold kan du på sikt risikere å få i deg for lite av noen vitaminer. Da hender det at kroppen sier ifra, men det er ikke alltid like enkelt å tolke hva du har behov for.

Her får du en liten oversikt som kanskje kan hjelpe deg å identifisere hva du trenger.

Les også: Ekte skjønnhet kommen innenfra – dette er vitaminene og mineralene som huden og håret ditt trenger

 

Slapp og sliten

Hvis du opplever at du er slapp og sliten kan det være at du trenger påfyll av vitamin C, B12 eller B6, som alle bidrar til normal energiomsetning. B12 og B6 bidrar også til å redusere tretthet og utmattelse, i tillegg til å bidra til nervesystemets normale funksjon. Disse kan du få i deg ved å spise for eksempel dette:

Vitamin C:

Papaya, nyper, kiwi, bær, urter og ulike typer kål har flere ganger høyere C-vitamininnhold enn for eksempel appelsin. Blomkål og brokkoli er også gode kilder, og bør jevnlig stå på middagsbordet.

Vitamin B12:

Kjøtt, fisk, sjømat, egg og melkeprodukter er alle gode B12-kilder, men lever – som blant annet finnes i leverpostei – er den råvaren med høyest innhold av B12. Veganere, vegetarianere eller andre som spiser lite eller ingen animalske produkt vil trenge et tilskudd for å få dekket dette behovet.

Vitamin B6:

Vitamin B6 finnes i små mengder i de fleste matvarer, men særlig i hvetekim og –kli, flere typer frø og nøtter, bønner og linser samt ulike kryddervarianter som estragon, pepper, paprika- og chilipulver. I tillegg finnes det i urter som rosmarin og basilikum.

Les også: Noen ting vet man ikke før man får det fortalt. Dette er tablettene du ikke må knuse

 

Dårlig hud og tidlige aldringstegn

Et sunt og velbalansert kosthold er viktig for å holde huden sunn. Ifølge amerikanske studier eldes man «penere» dersom man har tilfredsstillende inntak av vitamin C og A. Vitamin A spiller en rolle i celledelingsprosessen og bidrar til å opprettholde normal hud. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for hudens normale funksjon.

Vitamin A:

Lever og ulike margarintyper er eksempler på matvarer med høyt innhold av vitamin A. Betakaroten, som er planteversjonen av vitamin A, finnes dessuten i de fleste typer frukt, bær og grønt, spesielt de fargerike typene.

Les også: Dette er trendmaten som også er bra for kroppen

 

Ofte syk

Om du blir utsatt for forkjølelse etter forkjølelse kan det hende at immunforsvaret trenger en boost. Vitamin A og C har betydning for immunsystemets normale funksjon. I likhet med vitamin C beskytter også vitamin E cellene mot oksidativt stress.

Vitamin E:

Det er små mengder vitamin E i de fleste matvarer, men egg, vegetabilske oljer og nøtter er rike på vitaminet.

Vitamin D:

Ettersom kroppen ikke får nok sollys i vinterhalvåret til å produsere vitamin D, anbefaler helsemyndighetene alle som ikke får nok fra kosten til å ta D-vitamintilskudd i denne perioden. Kostholdsundersøkelser i Norge viser at nesten ingen får i seg nok fra kosten, noe som betyr at de fleste av oss bør ta tilskudd.  Du kan også bidra til å fylle opp lagrene ved å spise mat som er rik på vitamin D, for eksempel fet fisk, fiskelever, smør og margarin.

Ønsker du å sikre det daglige inntaket av vitaminer? Nycoplus fører en rekke ulike kosttilskudd. Her kan du lese mer om Nycoplus Multi 100 tabletter.

 

Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler.

Kilder: Matvaretabellen, Helsedirektoratet

Foto: Plainpicture

NO/NYP/0218/0014

Publisert juni 25, 2019. Sist oppdatert: juni 25, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *