Uansett av om du liker å gå tur eller trener til maraton er magnesium et mineral kroppen din trenger for å fungere skikkelig. «Mestermineralet» påvirker blant annet muskelfunksjoner, nervesystemet og energiomsetningen i kroppen.

Hender det at du føler deg helt tappet for energi mot slutten av en treningsøkt? Da kan det hende at kroppen din trenger mer magnesium. Det første man da bør evaluere er sitt eget kosthold, og da mer konkret om du spiser variert nok til å dekke kroppens behov for magnesium.

Les også: Ti frø og nøtter fulle av magnesium

Et balansert kosthold er essensielt for at kroppen vår skal kunne fungere optimalt. Magnesium er ett av mange mineraler som gjør en god og viktig jobb i kroppen vår. Det som omtales som «mestermineralet» bidrar til en rekke prosesser, blant annet normal muskelfunksjon. I tillegg er magnesium viktig for elektrolyttbalansen, som igjen påvirker musklene og væskebalansen i kroppen. Det spiller også en sentral rolle i energiomsetningen i kroppen.

Så mye magnesium trenger kroppen

Mineralet dannes ikke naturlig i kroppen, derfor må man sørge for å få det i seg gjennom mat og drikke.

Det anbefales kvinner, gravide og ammende et daglig inntak av magnesium på 280 mg. Menn sitt behov er noe høyere, og anbefales et daglig inntak på 350 mg.

Blant magnesiumrike matvarer finnes en rekke nøtter og frø, som paranøtter, mandler, cashewnøtter, linfrø, solsikkefrø og hvetekli. Andre råvarer som er rik på mineralet er kakaopulver, villris, banan og quinoa.

Nettstedet kostholdsplanleggeren.no har en  oversikt over hvor mye magnesium forskjellige matvarer inneholder, ikke bare per 100 gram, men også per porsjon. En håndfull mandler inneholder eksempelvis 50 mg magnesium.

Et nøkkelmineral for deg som er aktiv

Når du er svært aktiv og trener mye er det noen næringsstoffer du bør være særlig påpasselig med å få dekket kroppens behov for. Blant disse er vitamin B, C og E, samt jern, kalsium, sink og magnesium. Sistnevnte er viktig fordi dette er et mineral du tapper kroppen din for når du svetter og tar deg ut – derfor bør du sørge for påfyll etter endt økt.

Hvis du er usikker på om du får dekket kroppens daglige behov, kan et kosttilskudd være hensiktsmessig. Nycoplus fører flere tilskudd med magnesium, blant annet Nycoplus Magnesium 350 mg.

Nycoplus Magnesium 350 mg
Vi fører en rekke ulike tilskudd med magnesium, blant annet nyheten Nycoplus Magnesium 350 mg

Kilder: NEL: Norsk elektronisk legehåndbokMatvaretabellen NEL: Norsk elektronisk legehåndbok:

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0719/0082

Publisert september 10, 2019. Sist oppdatert: september 10, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *