Ti vitaminer og mineraler som er bra for immunforsvaret

Ti vitaminer og mineraler som er bra for immunforsvaret
Det finnes knapt noe mer kjedelig enn å være syk. Her får du oversikt over vitaminer, mineraler og sporstoffer som ivaretar immunsystemet og holder deg på beina.

Det finnes svært få dokumenterte påstander om hva som faktisk kan forebygge forkjølelse og andre sykdommer, men dette kan du være sikker på: det er en rekke vitaminer og mineraler som er både viktige og nødvendige for å bevare det normale immunforsvaret.

 

Den gode nyheten er at alle disse kan du få i deg gjennom vanlig mat. Den mindre gode nyheten er at listen er lang, og det kan dermed være krevende å få i seg nok. Dessuten viser norske kostholdsundersøkelser at flertallet ikke greier å følge kostrådene. Selv om tilskudd ikke erstatter et sunt og variert kosthold, kan det være med på å sikre inntaket av næringsstoffer som blant annet kan bidra til å vedlikeholde et normalt immunforsvar.

 

Nycoplus Multi ulike varianter i miljø
Du kommer straks til en liste over 10 vitaminer, mineraler og sporstoffer som bidrar til immunsystemets normale funksjon. Alle disse finnes i Nycoplus Multi.

 

Det finnes ti vitaminer, mineraler og sporstoffer som er viktig for immunforsvaret:

 

  1. Vitamin C

C-vitamin er kanskje det minst overraskende å finne på denne listen i tilknytning til immunforsvaret, og det får du i deg ved å spise frukt og bær, som appelsin, kiwi, jordbær og solbær. Du finner det også i grønnsaker som paprika, brokkoli, spinat og tomat.

 

  1. Vitamin D

Det er ikke mye mat som er naturlig rik på D-vitamin, men det finnes i fet fisk som laks og ørret. Melk og meieriprodukter, og plantebaserte alternativer til disse produktene er ofte tilsatt D-vitamin. Vitamin D er det næringsstoffet de færreste i Norge får nok av fra kosten og som derfor mange bør ta tilskudd av ifølge anbefalinger fra Helsemyndighetene.

 

Les også: Tre ting du kanskje ikke visste om vitamin D

 

  1. Sink

Sink er et sporstoff, og det er flere gode kilder til sink i mat, blant annet østers, storfekjøtt, bønner, erter, fullkorn, nøtter, frø og ost.

 

  1. Kobber

Kobber er et sporstoff som  vi kun trenger små mengder av3. Det finnes i mye forskjellig mat, men den beste kilden er lever og leverpostei1. Det finnes også i kjøtt, skalldyr, nøtter, sopp, linser, bananer og til og med i sjokolade.

 

Les også: Hater du å bli syk? Slik kan du forebygge forkjølelse

 

  1. Folat

Folat er et B-vitamin som mange får i seg for lite av i kosten. Det finnes  blant annet i spinat, brokkoli, appelsin, melk, kornprodukter og innmat – for eksempel lever, hjerte og nyrer.

 

  1. Jern

Jern er et mineral, som betyr at det er livsviktig, og må tilføres kroppen gjennom mat og drikke. Jernrike matvarer er innmat som lever, kjøtt fra storfe, spinat, bønner, linser og fullkornsprodukter.

 

Les også: Du vil ikke tro hva som er skjedd med smaken på de nye jerndråpene!

 

  1. Selen

Selen er et sporstoff og en viktig antioksidant og finnes i vev og kroppsvæsker. Du får i deg selen ved å spise fisk og skalldyr, innmat som lever, samt egg, grovt brød, nøtter og frø.

 

  1. Vitamin A

Vitamin A lagres i leveren, og her finnes nok for omtrent ett års behov. Du kan derfor få det i deg ved å spise lever eller leverpostei, men også gjennom margarin tilsatt vitaminet. Siden betakaroten er forstadiet til vitamin A, er derfor også blant annet  gulrot, spinat, brokkoli, grønnkål og persille gode kilder.

 

Les også: Ifølge amerikanske studier eldes man «penere» dersom man spiser tilstrekkelig av vitamin C og A – les mer om hvilken vitaminer som gjør hva

 

  1. Vitamin B6

Vitamin B6 er ett av åtte vannløselige B-vitaminer, og spiller en rolle for et normalt immunforsvar. Du får det i deg ved å spise blant annet kjøtt, fisk, sammalt mel og poteter.

 

  1. Vitamin B12

B12 er et vitamin som kun finnes i animalske kilder som kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg. Veganere og vegetarianere som spiser lite egg og meieriprodukter , eventuelt berikede plantealternativer, må dekke behovet gjennom tilskudd.

 

Les også: Disse kosttilskuddene er egnet for veganere

 

Nycoplus Multi finnes i ulike varianter og kjøpes på apotek.

 

For deg som synes at det er godt å vite at kroppen får det den trenger for at immunsystemet skal være ivaretatt, kan Nycoplus Multi være en god løsning. Den inneholder alle de ti overnevnte vitaminene og mineralene, og fungerer godt for deg som vil fylle på der det trengs.

Nycoplus Multi Barn er spesialutviklet for barn, og er et komplett tilskudd og smart for unger som er kresne eller som ofte spiser rundt det grønne på tallerkenen.

 

Multi for barn_miljø
Nycoplus Multi for barn inneholder 13 vitaminer og 8 mineraler, og kjøpes på apotek.

 

 

Foto: NTB

Kilder: Matvaretabellen, Legehåndboken om mineraler og sporstoffer, Legehåndboken om fettløselige vitaminer, Legehåndboken om vitamin B12-mangel, Helsedirektoratet: Rapport om vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status?, Legehåndboken om vannløselige vitaminer

C-APROM/NO/NYP/0024

Publisert oktober 6, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *