Tre barnevennlige retter som er rik på jern

Barn trenger like mye jern i kostholdet som en voksen mann, og har derfor en tendens til å få i seg litt for lite. Disse tre jernrike rettene kan med fordel serveres hver dag.

Å få barnet til å få i seg «skikkelig» mat kan for noen være en kamp. Det er likevel slik at barnet ditt kan slite med å få i seg nok jern selv om det spiser både sunt og variert.

 

Dette fordi et barn i vekst har nesten det samme behovet for jern som en voksen mann, men spiser som regel en god del mindre mat og har derfor større risiko for å ikke klare å få i seg nok.

 

Den enkleste måten å få et barn til å spise på, er å servere noe skikkelig godt. Her får du tre oppskrifter som både er barnevennlig i utseende og smak, og som i tillegg er rik på jern. Det er to stikkord som er verdt å merke seg her: havregryn og C-vitamin.

 

Jernrik vaffel, som også er grove

Grove vafler med havregryn er rik på jern
Grove vafler passer perfekt i matboksen. Disse er sukkerfri og mettende!

 

Her får du oppskriften på grove vafler

Hvem sier vel nei til vafler? Denne varianten er tilsatt 1 dl havregryn, som er rik på nettopp jern. For å gjøre det enda bedre er vaflene også rik på både kalsium og kostfiber. Server disse med ost og skinke, grønt og cottage cheese – eller med syltetøy, brunost eller noe annet godt.

Faktisk kan syltetøy av jordbær eller bringebær være et godt valg i denne sammenhengen. Det er fordi C-vitamin, som også fins i disse bærtypene, øker opptaket av jern fra plantebaserte jernkilder, derfor er det smart å spise disse to sammen. Dersom du liker søt topping kan fruktmosen som brukes på neste oppskrift også smake godt på disse vaflene.

 

Les også: Det er ikke vanlig at barn får i seg for mye jern gjennom kostholdet, men det er én ting du bør passe på for å unngå for stort inntak av jern

 

Jernrik havremelsgrøt med blåbær– og aprikosmos

Jernrik grøt for barn
Denne oppskriften er full av det viktige mineralet jern og smaker ikke minst fantastisk godt.

 

Her får du oppskrift på havremelsgrøt med blåbær– og aprikosmos

 

Grøt er en god start eller avslutning på dagen, og er både sunt, mettende og ikke minst veldig godt. Det finnes jern i både havremelet og i aprikosene i denne oppskriften, og fruktmosen på toppen er rik på C-vitamin, som det er vesentlig for opptak av jern.

 

Les også: Er du blant dem som bør være ekstra obs på å få i deg nok jern? Svaret får du her

 

Jernrik smoothie med mango, appelsin og havregryn

Havregryn i smoothie øker mengden jern
Ved å tilsette havregryn i smoothien kan du øke innholdet av det viktige mineralet betraktelig.

 

Her får du oppskrift på smoothie med mango, appelsin og havregryn 

De færreste må overtales når det kommer et glass med smoothie på bordet, derfor er dette en genial måte å sørge for litt mer jern i kostholdet. Også her er havregryn kilden til jern, og både mango og appelsin er rike på C-vitaminer som hjelper kroppen å ta opp mineralet.

 

Dersom du vil bytte ut frukten med annen frukt eller bær bør du velge noen som er rik på vitamin C, for eksempel kiwi, jordbær eller blåbær.

 

Derfor er jern viktig for barn

Jern har mange viktige funksjoner, og den aller viktigste er å frakte oksygen fra alle kroppens organer. Jern er derfor det som kalles et essensielt næringsstoff, det betyr at det er livsviktig for mennesker.

 

Les også: Her får du stor oversikt over hvor mye jern mennesker i ulike alder og livsfaser trenger

 

For lite jern hos barn og unge kan:

  • Påvirke motorisk og mental utvikling.
  • Påvirke syn og hørsel.
  • Påvirke kognisjon hos unge jenter og forårsake slapphet, særlig under menstruasjon1. Så mange som 15 prosent av kvinner i fertil alder får ikke i seg tilstrekkelig jern.

 

Blant barn er det noen grupper som bør være ekstra obs på å sikre nok jern gjennom kostholdet. Blant disse er spedbarn og barn i alderen 1-5 år. 10 prosent av norske ettåringer har påvist for lite jern i kroppen.

 

Les også: Vil du vite mer om hvilke matvarer du kan spise for å dekke kroppens behov for jern? Sjekk denne oversikten

 

Kilder: Legehåndboka om jernmangelanemi, SML om jern

NO/NYP/0620/0098

Publisert august 31, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *