Tre viktige ting du kanskje ikke visste om vitamin D

At vitamin D i seg selv er viktig vet kanskje de fleste, men du vet kanskje ikke hvorfor det er så mange som ikke får i seg nok – verken i Norge eller resten av verden.

Noen har kanskje hørt at vitamin D er særlig viktig for oss som bor i Norge, men for lite D-vitamin i kroppen er faktisk den vanligste ernæringsmangelen på verdensbasis – både for barn og voksne. Faktisk er det beregnet at så mange som en milliard mennesker på planeten har lave vitamin D-verdier.

Dette i seg selv kan være en grunn til å ta behovet på alvor, men for de fleste av oss er det logisk at hvis vi også forstår hvorfor noe er viktig, og ikke bare hva, så kan det bli enklere å ha et fokus på det hverdagen.

 

Tre grunner til å sikre inntaket av vitamin D

Tilførsel av vitaminer er nødvendig for livsviktige kjemiske reaksjoner i kroppen, og vitaminene har ulik oppbygging, funksjon og virkning.

D-vitamin er et hormon med et kompleks sett av virkninger. Her kan du finne ut mer om hvorfor fokuset ditt bør være på akkurat dette vitaminet om høsten og vinteren.

 

1. Det øker opptaket av andre viktige næringsstoffer

Faktisk er det slik at uten vitamin D vil bare 10-15 prosent av kalsium i kosten og omkring 60 prosent av fosforet bli absorbert.

Kalsium er en viktig byggestein i skjelettet, hvor det bidrar til både vekst og vedlikehold. Kalsium er også viktig for normal funksjon av en rekke celler i kroppen, blant annet nerveceller og muskelceller.

Fosfor er et grunnstoff som er viktig for alt liv. Det finnes i både benvev og som arvestoffet i DNAet vårt, og er også viktig for energiomsetning i kroppen.

Dersom man går lenge med for lite D-vitamin i kroppen kan det gå ut over beinvevet, og utvikle seg ytterligere dersom man ikke øker tilførselen.

 

2. Lite opptak gjennom solstråler på vinteren

Solen er en av våre viktigste kilder til D-vitamin, og tilfører kroppen mye mer enn det som tilføres gjennom kosten. For å dekke kroppens behov gjennom soleksponering i sommerhalvåret, må solstrålene treffe direkte på huden i 5-10 minutter opptil to til tre ganger i uken. Da skal ansikt, hender og armer være eksponert, og det bør skje midt på dagen.

Dersom man er tildekket eller bruker solkrem med faktor 15 eller høyere, vil opptil 99 prosent av D-vitamindannelsen blokkeres. Hudtypen spiller også en vesentlig rolle for soleksponering. Melanin, som er hudens brune pigmenter, forhindrer prosessene som skaper D-vitamin i kroppen, på samme måte som klær og solkrem.

I vinterhalvåret er det langt færre timer med dagslys. Solmengden i Skandinavia er for liten til å fungere tilstrekkelig i perioden oktober til april. Da kan det være nyttig å benytte seg av noen feriedager i varmere strøk, å skru opp inntaket av vitamin-D-rike matvarer eller dekke behovet gjennom et kosttilskudd.

 

3. Vitaminer som forsvinner under matlagingen

Mange ønsker å få dekket behovet for vitaminer og mineraler gjennom kostholdet, og i de fleste tilfeller er det helt uproblematisk. Vitamin D er i kategorien fettløselige vitaminer og finnes i en rekke matvarer.

Fet fisk, som laks og ørret, inneholder rikelig vitamin D, samt at en rekke meieriprodukter er tilsatt vitaminet. Det samme gjelder alternative meieriprodukter, som yoghurt og smør laget av soya. Fullkorn, frukt og grønt er derimot ikke en kilde til D-vitamin.

Les også: Beriket mat gir deg ikke alltid det du trenger

Det kanskje ikke alle vet er at vitamininnholdet i kosten forringes ved bearbeiding, tilberedning og lagring av matvarer. Fettløselige vitaminer, som vitamin D, reagerer med varme, kulde, oksygen og lys. Derfor kan faktisk dette vitaminet tape seg 40-50 prosent under matlagingen. Det betyr at det kan være en utfordring å vite om man faktisk får i seg tilstrekkelig gjennom kostholdet.

 

En hendig løsning når annet ikke strekker til

Vitamin D er altså nødvendig for en rekke viktige funksjoner for kroppen. Selv om et sunt og allsidig kosthold er tilstrekkelig for å dekke de fleste vitaminer og mineraler, gjelder ikke dette D-vitamin. I tillegg er det mange i Norge som er utsatt for lave D-vitamin-lagre i kroppen på grunn av lite sol. Derfor anbefales et daglig tilskudd på 10 µg i vinterhalvåret.

Nycoplus D3 10 µg kjøpes reseptfritt på apotek og dekker dagsbehovet for de fleste frem til 75 års alderen.

Dette produktet er fritt for gelatin, gluten, laktose og sitrus.

Kilder: Legehandboka.no, Snl.no, Sml.no
Foto: Shutterstock
NO/NYP/1119/0142

Publisert november 27, 2019

3 Responses

    1. Hei Aud. For kosttilskudd er maksgrensen satt til 350 mg per døgndose for personer over 18 år. Dette er i henhold til Kosttilskuddforskriften. Nycoplus Magnesium inneholder 350 mg. Inntak over dette kan føre til løs mage, så vi anbefaler ikke å kombinere ulike magnesiumprodukter. Hilsen Åse

    2. Hei Aud. Etter råd fra min nevrolog så står jeg fast på 900 mg magnesium i døgnet. Dette pga plager med kramper, men jeg har MS. Du bør kanskje høre med legen din først. Det viktigste er å se hva et kosttilskudd inneholder. D-vitamin er fettløselig og lagres i kroppen så ved en evt vektreduksjon vil dette frigis og kan gjøre slik at du får for høye nivåer, men du tåler å ha D-vitamin nivå fra 50 til 150. De med MS bør ligge på 100 i alle fall. Du finner dette ut ved blodprøve. Magnesium er vannløselig så der tisser man ut overskuddet, men kan få diaré, det har ikke jeg vært plaget med, ikke på grunn av magnesium i alle fall. Så vær obs på kosttilskudd som inneholder forskjellige vitaminer og mineraler for noe bør man ikke få for mye av. Jeg bruker Collett sin magnesium 2 stk og 1 Trippel magnesium av samme merket og B-vitamin fra Collett. Får tak i dette på dagligvaren så da syntes jeg det ble enklere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *