Vitaminboost på nyåret

Vintermørket kan påvirke både kropp og vilje, men med de riktige vitaminene og næringsstoffene kan humøret og immunforsvaret få boosten man trenger.

Du er ikke alene om du kjenner deg litt slappere enn vanlig på nyåret. Mot slutten av året og i høytiden har man kanskje spist mye tung mat, drukket mer alkohol enn vanlig, rett og slett kost seg litt ekstra. Etter mange dager med kos kan hverdagen virke tung, og man må få på plass igjen den gode rutinen.

Les også: Ambisiøs? Dette er nyttårsforsettene som er enkle å holde

Det finnes heldigvis håp, og med noen enkle grep kan man få opp energinivået slik at man får tilbake overskuddet. Her er noen gode råd på veien:

 

Dagslys

Kombinasjonen av vintermørket og kulden har en tendens til å tappe selv de beste av oss for energi, og dagslys er viktig for å opprettholde energinivået. Ta med deg lunsjen i hånden og gå en liten tur i arbeidstiden, utnytt helgene til å besøke fjell og mark på dager med pent vær – selv små doser med dagslys kan utgjøre en forskjell.

 

Grønnsaker og mat

Et sunt og variert kosthold er viktig for å holde kroppen og immunforsvaret i god forfatning hele året. Helsedirektoratet anbefaler at du spiser mest mulig rene råvarer som magre melkeprodukter, fet fisk, grønnsaker og grove korn. I tillegg bør inntaket av hel- og halvfabrikata begrenses.

Mange opplever imidlertid at det er utfordrende å spise sunt og variert i tråd med anbefalingene. Følelsen av slapphet kan blant annet bunne i at man ikke får i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten. Da kan et tilskudd være nyttig, og ikke minst det å vite hvilken vitaminer som gjør hva.

Vitamin D 

Vitamin D er blant de viktigste vitaminene å få i seg på vinteren. Kroppen produserer kun D-vitamin når man er ute i direkte sol og får den på huden. Som kjent er sol for mange en mangelvare i Norge om vinteren, dessuten gir ikke vintersolen her til lands de riktige solstrålene for at kroppen skal kunne lage D-vitamin. I vinterhalvåret er derfor nordmenn avhengige av å få i seg vitamin D på andre måter.

Det er mange grunner til at D-vitamin er såpass viktig for oss. I tillegg til å bidra til immunforsvarets normale funksjon, er det også viktig for vedlikehold av normale muskelfunksjoner. I tillegg bidrar vitamin D til oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og til at barns ben vokser og utvikles normalt. Dette vitaminet øker dessuten opptaket av kalsium og fosfor.

Les også: Denne laksesalaten gir deg påfyll av vitamin D

Vitamin D finnes heldigvis i en rekke matvarer, for eksempel fet fisk, fiskerogn og lever, margarin, smør og noen melketyper. Likevel viser den landsomfattende Norkost 3-undersøkselen at den gjennomsnittlige nordmann ikke får i seg nok D-vitamin gjennom kostholdet.

Helsedirektoratet anbefaler at de som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitaminet, bør ta tilskudd av vitaminet daglig i perioder med lite sol.

 

Vitamin C 

Et annet vitamin som kan ha en positiv innvirkning på slappe vinterkropper, er C-vitamin. I tillegg til å spille en viktig rolle for mange av kroppens funksjoner, bidrar også vitamin C til immunforsvarets normale funksjon.

Vitamin C bidrar også til normal energiomsetning og øker opptaket av jern fra kostholdet. Det bidrar også til å redusere trøtthet og slapphet, noe som kanskje er spesielt viktig i perioder hvor det er lite dagslys.

Les også: Denne smoothien ser ikke bare ufattelig bra ut, men er også rik på vitamin C

Gode kilder til vitamin C i hverdagskosten er frukt, bær og grønnsaker som kiwi, appelsin, solbær, jordbær, paprika, kålrot, spinat og grønnkål. Er du blant dem som får i seg for lite frukt og grønt? Da kan det være nødvendig med tilskudd av C-vitamin.

Vitamin B12 

Vitamin B12 er et annet vitamin som bidrar til mange av kroppens funksjoner, som for eksempel nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt normal energiomsetning. I tillegg bidrar vitamin B12 til normal dannelse av røde blodlegemer og energiomsetningen.

Les også: Dette er vitaminene som vegetarianere som trener mye må sørge for å få i seg nok av

I likhet med vitamin C har vitamin B12 en annen viktig funksjon: Det bidrar nemlig til å redusere trøtthet og slapphet. Vitaminet lagres ikke i kroppen, og man har derfor behov for jevnlig tilførsel. B12 finnes kun i animalske matvarer som fugl, fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter. Blant matvarene som er rikest på B12 er innmat.

 

Omega-3 

Det er ikke bare kroppen som er avhengig av et velfungerende kosthold, hjernen behøver også næring. Og spesielt når du skal ta fatt på et nytt år, er det viktig å ha hele deg på laget.

Daglig inntak av 250 mg EPA og DHA bidrar til normal hjernefunksjon. Omega-3 Basic er en trygg og viktig kilde til A-, C-, D3- og E-vitamin, og inneholder i tillegg omega 3-fettsyren DHA, som har gunstig effekt på hjernen og synet.

 

Litt av alt: Multi-vitamin 

Et sunt kosthold er den beste måten å få i seg næringsstoffene kroppen trenger på. Dersom du likevel føler at du ikke får i deg nok vitaminer og mineraler, kan det være lurt å vurdere et multi-vitaminmineral. Nycoplus Multi inneholder 13 vitaminer og 9 mineraler, og er derfor et godt alternativ dersom du ønsker å sikre kroppen daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

 

Foto: Alexander Drummer

Kilder: Legehåndboken

ID-nummer: NO/NYP/1219/0167

Publisert desember 17, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte produkter

Nycoplus

C-vitamin + tranebærekstrakt 500 mg

1000 mg - 20 brusetabletter

C-vitamin brusetabletter med tranebær

Nycoplus

C-vitamin appelsinsmak

1000 mg - 20 brusetabletter

C-vitamin brusetabletter med appelsinsmak

Nycoplus

C-vitamin sitronsmak

1000 mg - 20 brusetabletter

C-vitamin brusetabletter med sitronsmak

Nycoplus

C-vitamin solbærsmak

1000 mg - 20 brusetabletter

C-vitamin brusetabletter med solbærsmak