Vitaminet som er viktig for deg som skal på norgesferie

Par står med oppslått telt ved en strand i Lofoten.
Mange oppholder seg vanligvis noen uker i sydlige strøk om sommeren, og har solgaranti som sikrer D-vitaminstatus for måneder fremover. Like enkelt er det ikke når man ferierer i Norge.

Det er ikke uten grunn at det snakkes mye om D-vitamin i Norge. Vår viktigste og mest solide kilde til vitamin D er solen, men mange steder i Norge opplever vi lite sol. Vi har både mørketid og vinter med få soltimer i døgnet, men også om sommeren er det sjelden vi kan regne med knallvær uke etter uke – selv om det selvsagt er drømmen.

 

Les også: D-vitamin er viktig for immunforsvaret og benhelsen

 

Det kan med andre ord være så vanskelig å få i seg nok D-vitamin her til lands at helsemyndighetene har kommet med en anbefaling om hvordan vi skal sikre god nok D-vitamin-status i befolkningen – nettopp fordi mange ikke får i seg nok.

Fem D-vitaminprodukter på en kjøkkenbenk. Produktet er anbefalt ved norgesferie.
Det er ikke uvanlig å ta tilskudd av D-vitamin hele året – også om sommeren – når man bor i Norge. Hvis man har mørk hud, ofte er tildekket utendørs eller er flink til å bruke solkrem bør man være særlig påpasselig med å få i seg nok D-vitamin enten gjennom sol, kosthold eller et kosttilskudd.

 

Dette kan hindre opptak av D-vitamin

For å vite hvordan man får dekket behovet, må vi også forstå hva som kan hindre opptaket av vitamin D. For å starte på begynnelsen: den beste naturlige kilden til D-vitamin gjennom kostholdet er fisk, og mange nordmenn spiser ikke tilstrekkelig.

 

D-vitamin dannes i huden når ultrafiolette stråler av en viss styrke treffer huden (bølgelengde 290-315 nm). Solstråler med denne styrken kan vi oppleve hovedsakelig under sommermånedene i Norge, men da hovedsakelig når solen skinner fra blå himmel og strålene treffer direkte på huden din.

 

Det finnes dermed en rekke faktorer som kan hindre opptaket av solskinnsvitaminet:

  • Å dekke til huden med klær
  • Å bruke tilstrekkelig mengde solfaktor 15 eller høyere – som anbefales for å unngå å bli solbrent
  • Hvor pigmentert huden din er fra naturens side
  • Alderen din
  • At man ikke tilbringer nok tid utendørs når solen skinner
  • Hvilken breddegrad du befinner deg på, samt høyde over havet, overflaterefleksjon, ozontykkelse, atmosfæriske partikler og værforhold som kan påvirke solstrålenes styrke.

 

Les også: D-vitamin kan forsvinne under matlagingen – og to andre ting du kanskje ikke visste om «solskinnsvitaminet»

 

At det er sommer og solskinn er med andre ord ingen garanti for at kroppen danner nok D-vitamin til at lagrene fylles opp. Hvis du vil være helt sikker på at du får i deg alt du trenger, kan det være lurt å pakke med deg Nycoplus D3-vitamin i tillegg til solkrem når du legger ut på norgesferie denne sommeren.

Fire D-vitaminprodukter med ulik styrke, bilde tatt ovenfra
Produktet finnes i ulike styrker, spør gjerne på apoteket for å finne den som dekker dine behov.

 

Foto: Shutterstock

Kilder: Helsedirektoratet: Rapport: Vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin-D status?, Legehåndboken om vitamin-D mangel

ID-nummer: NO/NYP/0620/0106

Publisert juli 17, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *