Gode resultater er gjerne avhengige av gode arbeidsrutiner. Et balansert og næringsrikt kosthold og en aktiv livsstil spiller også en rolle.

Enten du starter på ditt første semester eller bare skal legge siste hånd på masteren, har du nå et ferskt semester foran deg. Her er fem tips som gir deg en god start på studietiden.

1 Husk at studier er et maraton, ikke en sprint

Arbeidet du legger ned fra starten av kan være avgjørende for resten av semesteret. Selv om det er lenge til eksamen, er det i oppstarten du legger grunnarbeidet for karakterene du får til slutt. Mange har problemer med studiedisiplinen i begynnelsen av skoleåret og blir avhengige av skippertaket opp mot eksamen. Ikke gå i den fella. Start med gode rutiner allerede nå, og les jevnt og trutt fra dag én – og tenk gjerne at studier er som en arbeidsdag fra åtte til fire.

2 Bruk pengene fornuftig

Som student har man gjerne dårlig råd, så da kan det være avgjørende hvordan du disponerer de pengene du har. Mange faller for fristelsen til å kjøpe dyr take-away-kaffe, men en femtilapp på en latte til hverdags kan fort blir mye penger som heller kan brukes på smart mat som et godt og næringsrikt grovbrød, frukt eller nøtter.

3 Smart studentmat

Også som student er det viktig med et sunt og variert kosthold. Du trenger viktige vitaminer og mineraler for at kroppen skal fungere optimalt – så unngå fristelsen om å spare inn for mye penger på mat. Det stemmer at nudler er kjempebillig – men det er ikke nødvendigvis særlig næringsrikt.

4 Hjerneføde  

For å holde kroppens og hjernens normale funksjoner ved like er det viktig med et balansert kosthold. Spesielt viktig er det med omega-3. Et daglig inntak av 250 mg DHA bidrar til normalt syn* og normal hjernefunksjon*. I tillegg har omega-3-fettsyrene EPA og DHA gunstig effekt på hjertet**. Omega-3 får du i hovedsak fra fisk, men du kan også ta tilskudd for å være sikker på å dekke dagsbehovet.

Omega-3 finnes også i vegetabilsk variant, utvunnet fra alger.

5 Kropp og sinn

Mellom studier, deltidsjobb, frivillig arbeid og festing er det lett å utsette treningen. Ikke glem at kroppen din også trenger å utfolde seg. De fleste studentsamskipnader har gunstige treningstilbud som er vel verdt å benytte seg av, og du vil kunne få god effekt om du går eller sykler til og fra studiestedet.

 

*forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA

**forutsetter daglig inntak av 250 mg EPA/DHA

 

Kilder: Helsedirektoratet, NHI, Helsenorge

Foto: Shutterstock

ID: NO/NYP/0719/0085

Publisert august 27, 2019. Sist oppdatert: august 30, 2019.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *