Slik kommer du i gang igjen etter ferien

Å omstille seg fra feriemodus til jobbrutiner kan være enklere sagt enn gjort. Her får du seks tips som kan gjøre det lettere for deg å komme i gang igjen etter ferien.

Snart takker sommeren for seg og hverdagen nærmer seg med stormskritt. Overgangen fra feriemodus til arbeidshverdag kan oppleves brutal, og det er ikke uvanlig at mange føler behov for enda en ferie.

Om du ikke er helt klar for hverdagen er du langt ifra den eneste – men stiller du forberedt vil det heldigvis oppleves mye lettere.

  1. Få has på den umulige døgnrytmen

Det kan være vrient å finne tilbake til normal døgnrytme etter lange sommernetter, flere uker uten vekkerklokke og kanskje en jetlag etter en lang utenlandsreise.

Overgangen blir betydelig mykere dersom du øver på å stå opp tidlig – også i helgen! – et par dager før hverdagen starter for fullt.

  1. Spis ekte hjerneføde

Når man er i feriemodus er de fleste mer romslig med rutinene, også når det kommer til mat. Det blir mange deilige fristelser som grillmat, is og leskende drikke, og dessverre er ikke alltid den fristende sommermaten så næringsrik som vi ønsker. Det er likevel godt å bryte med gode vaner når kosen står i sentrum, og faktisk kan hverdagsmaten smake ekstra godt når man har fått et avbrekk.

Mat med gode næringsstoffer er god mat for hjernen, og hjernen bør være på plass når vi skal tilbake på jobb. Helsedirektoratets kostholdsråd sier blant annet at et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk er et godt utgangspunkt for en sunn kropp. Listen på 12 råd kan være en god guide til hvordan du kan få i deg de viktigste næringsstoffene på daglig basis og stille rustet til hverdagens utfordringer.

  1. Sørg for å lade batteriene

I ferien har du sikkert slappet godt av og på mange måter ladet batteriene. Det er likevel ikke uvanlig å føle at energinivået ikke er helt på topp, og den følelsen kan komme av flere grunner. En vanlig grunn er at man ikke har fått i seg alt man trenger av næringsstoffer gjennom kosten – visste du for eksempel at jern, magnesium, C-vitamin og en rekke av B-vitaminene bidrar til å redusere slapphet og trøtthet? I denne artikkelen kan du lese mer om hvilke vitaminer som gjør hva.

  1. Innfør vaner som bidrar til nok D-vitamin

Den største kilden til D-vitamin er gjennom solstråler, men ikke alle vet at solkrem beskytter både mot de skadelige strålene og de gir påfyll av vitamin D.

På vinterhalvåret er nordmenn særlig utsatt for å få i seg for lite av solskinnsvitaminet, og da er det viktig å spise nok av mat som er rik på D-vitamin og ta et tilskudd med vitamin D3.

Har du hørt at vitamin-D har en halveringstid? Her kan du lese mer om hva det innebærer

  1. Stress ned

Blir du stresset bare av tanken på å komme tilbake på jobb igjen? Et lurt tips er å sette av tid til å rydde i tankene før ferien takker for seg. Ikke la gammelt stress bli med deg tilbake på jobb.

Ha et oppstartsmøte med deg selv før du kartlegger målene dine for det kommende året. Hvis du har orden i hodet, vil det bli enklere og kjekkere å komme i gang igjen.

  1. Forsøk å finne balansen

Ikke alle tenker over hvordan de ulike næringsstoffene påvirker hverandre, men det er faktisk slik at noen vitaminer bør spises sammen for at det skal bli enklere for kroppen å ta det opp.

Et eksempel er at D-vitamin øker opptaket av kalsium. Et glass beriket melk inneholder begge deler!

Vitamin C øker opptaket av jern i maten du spiser, derfor kan du bytte ut melkeglasset med appelsinjuice de morgenen du spiser grovbrød med leverpostei til frokost. 

Om ikke kostholdet ditt dekker Helsedirektoratets anbefalte inntak av vitaminer og mineraler, har Nycoplus en rekke kosttilskudd som kan være nyttige. Disse finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Shutterstock

NO/NYP/0719/0088

Publisert august 27, 2019

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *