Er du redd for at dårlig fordøyelse skal ødelegge sommerferien? Disse syv tipsene kan minske faren for at du og din familie rammes.

Når vinteren omsider slipper taket, er det mange som begynner å glede seg til sommeren og late feriedager, enten ferien består av å reise til varmere strøk, hyttetur med familien eller solslikking i hagen. Men når hverdagsrutiner og vaner settes på vent, kan magen fort slå seg vrang. Heldigvis kan du, med riktig forebygging, unngå disse problemene.

Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef i Nycoplus.
Klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef i Nycoplus, Åse Andresen, gir deg tipsene du trenger.

1. Stress ned

Selv om ferien er til for avslapning, har mange av oss en tendens til å stresse mer når feriedagene først kommer. Fravær fra jobb betyr fort mye koordinering, barna må aktiviseres og dagene blir hektiske. Denne type akutt stress kan føre til at fordøyelsessystemet påvirkes, forklarer Andresen. Lær dere å håndtere stresset, for eksempel gjennom aktiviteter som hele familien kan bedrive mellom slagene.

Tips: Ta dere tid til å gjøre rolige aktiviteter. Kanskje dere skal bygge et sandslott, lage barkebåter eller lage en bondegård av ting dere finner i naturen?

 

2. Spis regelmessig

Når det gjelder mat, anbefaler Andresen, å holde på de gode matrutinene fra hverdagen. Tarmen er et vanedyr som liker faste rutiner. Planlegg derfor måltidene, spis regelmessig og velg tilbehør som frukt, grønnsaker eller grove kornprodukter. Rutiner er alfa og omega for et velfungerende fordøyelsessystem, og dermed også for en god ferieopplevelse.

Tips: Velg gjerne kokte grønnsaker og frukt med skall som kan fjernes dersom du frykter at vannkvaliteten i landet du befinner deg i er dårlig og kan medføre løs avføring.

 

3. Drikk vann

Det finnes mange gode grunner til å drikke ekstra mye vann i ferien. I sommerferie er det ofte varmere vær og større væskebehov. I følge Andresen bidrar vann både til å opprettholde normal fysisk funksjon og til å opprettholde normal regulering av kroppstemperaturen.

Tips: Er du usikker på hvor mye vann du burde drikke i løpet av en dag? Væskeinntaket til friske styres gjennom tørstefølelsen, så en god huskeregel er rett og slett å drikke når du føler deg tørst. I ferien har imidlertid
mange en tendens til å svette mer enn vanlig, og da kan det være lurt å fylle på med et par glass ekstra.

 

4. Ikke glem å bevege deg!

Lange, late dager med lite fysisk aktivitet er for mange en etterlengtet nødvendighet og noe av det beste med ferien, men visste du at for lite aktivitet faktisk kan ha negativ effekt på fordøyelsen din?

– Når kroppen beveger seg trekker musklene i mageregionen seg sammen automatisk. Disse muskelsammentrekningene masserer og flytter tarminnholdet i buken slik at vi unngår forstoppelse. Når man da sitter for mye i ro, for eksempel på lengre bilturer eller på stranden, skjer ikke dette automatisk og fordøyelsen blir derfor satt ut av spill, forteller Andresen.

Tips: Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å oppnå bedring. Gå dit du skal istedenfor å ta taxi, svøm i sjøen og kast frisbee med familien. Litt aktivitet er alltid bedre enn ingenting.

 

5. Unngå for mye fet og tung mat

Kombinasjonen av late feriedager og uregelmessige måltider har en tendens til å føre til større inntak av fet og tung mat. Denne typen mat bremser fordøyelsesprosessen, og kan gjøre deg mer utsatt for forstoppelse. I perioder med høyt fettinntak kan det derfor være lurt å spise ekstra fiber, ettersom dette hjelper fordøyelsen.

Tips: Kornprodukter, avokado og blåbær er eksempler på gode kilde til fiber. En ekstra grovbrødskive med avokado til lunsj eller en neve blåbær kan derfor være viktig for en god feriehverdag.

 

6. Endret døgnrytme

Når morgenmøter og levering i barnehagen ikke lenger står på agendaen, har døgnrytmen en tendens til å skli ut. Endret døgnrytme gjør at vi spiser mer uregelmessig, fordi vi rett og slett blir sultne på andre tidspunkter. Dette kan ha negativ innvirkning på fordøyelsen, forklarer Andresen.

Tips: Forsøk å holde på de gode rutinene fra hverdagen, med faste leggetider for både barn og voksne.

 

7. Forebygg

Man vet aldri når fordøyelsen slår seg vrang. Enten dere skal på hytta eller til utlandet, er det viktig å stille forberedt. En stabil fordøyelse henger ofte sammen med å føle seg frisk og opplagt, både i ferien og til hverdags. Kosttilskuddet Nycopro Daglig inneholder melkesyrebakterier og kalsium som bidrar til at fordøyelsesenzymene fungerer normalt, og virker dermed positivt inn på fordøyelsen. Som navnet tilsier, bør dette tilskuddet tas daglig for optimal effekt, sier Andresen.

Tips 1: Ta en tur innom apoteket før du reiser, slik at du får kjøpt med deg det du kan få behov for på ferie. Det kan være langt til nærmeste apotek når du er på reise.

Tips 2: Skal du f.eks. på en utenlandsferie kan Nycopro Ferie være et godt alternativ. Start et par dager før du drar og fortsett gjennom hele ferieturen.

 

Kilde:
Helsenorge.no
Helsedirektoratet

ID: NO/NYO/0518/0012