Mange som sliter med hyppige magesmerter, har nytte av å spise mat med lavt innhold av såkalt FODMAP. For andre er det langt mindre grep som skal til. Her er noen tips for sarte mager.  

Cirka ti prosent av alle sykebesøk skyldes magesmerter. Halvparten av disse blir utskrevet med diagnosen uspesifikke magesmerter. Årsakene kan være alt fra psykiske forhold og stress, til uvedkommende bakterier eller magevirus. Uansett hva det skyldes, er det sunt å kjenne til maten som ivaretar en sunn tarmflora.

 

Hva er lav FODMAP?

Ordet FODMAP er satt sammen av forbokstavene i bestemte sukkerarter som suges dårlig opp i tynntarmen. Mange med irritabel tarm har god effekt av å kun spise mat med lav FODMAP. Dietten endrer tarmfloraen så det ikke dannes så mye luft i tarmen. Resultatet er mindre oppblåsthet og færre smerter.

 

Heldigvis er listen over matvarer med lav FODMAP innholdsrik, så det skal være fullt mulig å sette sammen et variert og sunt kosthold basert på dietten. Eksempler på matvarer som inneholder tungt fordøyelige karbohydrater (høy FODMAP), er brød, pasta, blomkål, løk, eple og brunost. Mens eksempler på matvarer med lett fordøyelige karbohydrater (lav FODMAP), er speltbrød, ris, hodekål, banan og gulost.

 

En vanlig utfordring kan være å erstatte vanlige smakstilsetninger som hvitløk og løk, men heldigvis har både ingefær, chili og de grønne delene av både vårløk og purre lav FODMAP.  Det gjør det kanskje ikke lettere å bestille mat på restaurant, men det er fremdeles mange gode smaker du kan bruke når du lager mat hjemme.

 

En utfyllende liste finner du her.

 

Mer eller mindre fiber?

Ifølge Helsedirektoratets kostråd bør grove kornprodukter utgjøre en betydelig del av et sunt kosthold, men for enkelte kan dette føre til luftplager eller forstyrret avføringsmønster.

 

Fiber bidrar til å påskynde passasjen gjennom tarmen, øker avføringsvolumet og bidrar til normal tarmfunksjon, men har du mye luftsmerter, kan det hende at du trenger mindre fiber i kosten din. Her må du følge med på hva som trigger dine smerter og prøve deg litt frem. Dersom du sjeneres av mye magesmerter kan det hende at du bør unngå et kosthold med altfor fiberrik mat.

 

Snill mat mot fordøyelsesplager

For å unngå fordøyelsesbesvær, anbefales det å unngå store, fete og sterkt krydrede måltider. Mat som irriterer slimhinnene direkte, som sitrusfrukter, tomater, kaffe, sure bær og brus bør unngås. Spis rikelig med grønnsaker og velg magre kjøtt- og meieriprodukter, i tillegg til matoljer og margarin.

 

Et godt kosttilskudd kan også være til hjelp. Nycopro Daglig består av 3 spesielt utvalgte bakteriestammer, i tillegg til kalsium som bidrar til at fordøyelsesenzymer fungerer normalt. Les mer om Nycopro Daglig her.

Bilde: Scanpix

 

NO/NYO/0218/0006

4 responses to “Maten som er snill med magen

  1. Hei,
    Det stemmer ikke det dere lister opp som lav fodmap. Soelt erhøy fodmap (kun lav som surdeig), og banan (spesielt moden) har en lav mengdebegrensning

    1. Hei og takk for innspillet, Kristin! Du har rett i at vi kan være mer spesifikke i denne artikkelen angående spelt og banan, men jeg lurer på hvilken kilde du bruker når du tenker at surdeigsspelt og moden banan er lav FODMAP? I henhold til lav FODMAP App’en fra Monash University (de som har forsket frem lav FODMAP-diett) er det nemlig motsatt. Generelt inneholder spelt lite FODMAP, mens surdeigs-spelt inneholder mye og har rød merking i app’en. Moden banan inneholder mye FODMAP i motsetning til umoden banan. Mvh Åse

    1. Hei Anna Lena! Ja, Nycopro Daglig kan brukes av personer som ikke tåler laktose, men for å hjelpe fordøyelsen av laktose er Nycopro Laktase anbefalt. Disse to produktene kan fint kombineres. Mvh Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *