Slik kan du håndtere irritabel mage

Irritabel tarm og mage kan være sjenerende i sosiale situasjoner, og kan også være vondt og plagsomt. Det finnes heldigvis gode tips og løsninger som kan være verdt å teste ut.

Når man har problemer med magen kan det kreve mye energi og oppmerksomhet i hverdagen. Det som begynte som noe man håpet var forbigående er blitt en del av hverdagen, og man er blitt nesten vant til å ha vondt i magen.

 

For noen gir dette også føringer for det sosiale livet, enten at man vegrer seg til å dra på besøk til andre, eller at man ikke orker tanken på å dra på turer hvor man ikke vet om det er tilgang til toalett. Enten ubehaget er i større eller mindre grad bør det tas på alvor. For noen kan det også være aktuelt med et legebesøk dersom plagene er store eller ikke avtar.

 

Nycopro Daglig er et tilskudd som bidrar til at fordøyelsesenzymene i kroppen fungerer normalt.
NORMAL FORDØYELSE: Nycopro Daglig bidrar til at fordøyelsesenzymene fungerer normalt.

 

For noen kan melkesyrebakterier og kalsium bidra til at fordøyelsesenzymene fungerer som normalt. Nycopro Daglig inneholder både 5 milliarder melkesyrebakterier fra tre utvalgte bakteriestammer og kalsium. Produktet kjøpes på apotek.

 

Matvarer som kan påvirke magen

Irritabel mage og irritabel tarm kan inkludere mageknip, løs eller hard mage, oppblåst mage samt luftplager. Hvis du først har blitt vant med slikt ubehag, kan det vanskelig å se koblingen til hva som utløser det. Da kan et naturlig sted å starte være å ta en nærmere titt på kostholdet, og om problemet kan oppstå i forbindelse med måltid som inneholder visse ingredienser.

 

Melkesukker (laktose) i meieriprodukter

Særlig hvis du noen dager føler deg helt fin, mens du andre dager opplever å måtte akutt på do, kan du ha problemer med å bryte ned melkesukker i tarmen. Laktose, som det også kalles, kan gi fart på magen – og ikke på en god måte – hvis du mangler enzymene i tarmen som bryter dette ned. Disse enzymene kalles laktase. Hvis du ikke tåler laktose kan du oppleve løs mage, mageknip, oppblåst mage og luftplager, og dette oppstår ofte kort tid etter du har inntatt den laktoseholdige mat- eller drikkevaren.

 

Les også: Her er tre oppskrifter du ikke hadde gjettet at var laktosefri!

 

Laktose finnes i meieriprodukter, og en regel er at desto renere og mer flytende produktet er, desto høyere innhold er innholdet av laktose. Brunost, prim, fløte, yoghurt, lettmelk, rømme, fløteis, sjokoladepudding og cottage cheese er matvarer som man vanligvis vil reagere på dersom man sliter med å bryte ned laktose. Hvitost, mozzerella, mørk sjokolade, brie og laktoseredusert melk inneholder også laktose, men i mye mindre grad.

 

Produktet Laktase inneholder enzymet laktase som bryter ned melkesukker. Dette finnes allerede naturlig i tarmen til de fleste av oss, men noen har så lite at man kan oppleve ubehag når man får i seg laktose. Produktet kjøpes på apotek.

 

For mange vil det være nok å holde seg unna meieriproduktene man reagerer negativt på. Det kan likevel være godt å vite at det finnes et produkt som lar seg spise som du vil, i anledninger hvor du ønsker det.

 

Nycopro Laktase inneholder de samme fordøyelsesenzymene som tarmen trenger for å bryte ned laktose. Én tablett ved måltid som inneholder laktose kan gjøre at du slipper ubehaget – enten du skulle være i jobbmiddag, bryllup eller bursdag.

 

Visste du at…

I Norge sliter cirka 2-15 prosent av oss med å bryte ned laktose? Å ikke tåle laktose er heller regelen enn unntaket i resten av verden, og 90 prosent av den voksne befolkningen i Afrika, Asia og Sør-Amerika har ikke laktase i tarmen.

 

LavFODMAP-matvarer for deg med irritabel tarm

Så mange som 1 av 10 sliter med irritabel mage med fysiske tegn som kommer og går i perioder, og ofte påvirkes av stress. Dette kan oppleves plagsomt, men er ikke farlig.

 

Dersom du ikke finner en klar sammenheng med maten du spiser, kan det være nyttig å sjekke en tabell over lavFODMAP matvarer. FODMAP står for fermenterbare oligio-, di, og monosakkarider og (and) polyoler. Dette er hardt fordøyelige karbohydrater som tynntarmen kan ha vansker med å bryte ned og absorbere.

 

Det anbefales å unngå matvarer med høyt FODMAP-innhold i 2-6 uker for å få større klarhet i om dette gjelder deg. Da vil du kanskje få bedre svar på om du sliter med irritabel tarm, eller du bør undersøke videre hva som kan være årsaken til magetrøbbelet.

 

Les også: Mange som vil vite mer om FODMAP har lest denne saken med tips for sarte mager

 

 

 

Foto: Istock

Kilder: Melk.no, Legehåndboka om laktoseintoleranse, Kostbrosjyre for irritabel tarm

C-APROM/NO/NYO/0002

Publisert desember 10, 2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *